
Mohamed Mehdi Haloui werd in april 2025 benoemd tot nieuwe Directeur-Generaal van het Tunesisch Nationaal Bureau voor Toerisme (ONTT). Als architect van opleiding en goed vertrouwd met de ins en outs van de sector, deelt hij zijn visie op een duurzaam, divers en toekomstgericht toerisme in Tunesië.
U bent net benoemd als hoofd van het ONTT. Wat is uw parcours tot nu toe geweest?
“Ik ben architect van opleiding, afgestudeerd in 2000. In 2003 ben ik bij het ONTT aan de slag gegaan, binnen de directie erfgoed en leefmilieu. Nadien bekleedde ik verschillende functies, zowel op het terrein als op het hoofdkantoor. De eerste twee functies betroffen afdelingshoofd bij het regionaal commissariaat voor toerisme in Yasmine-Hammamet en regionaal commissaris in Monastir. Vervolgens was ik directeur kwaliteit in Mahdia, waarna ik directeur investeringen werd. Ik heb eveneens kortstondig bij de gemeente Hammamet gewerkt alvorens terug te keren naar het ONTT. Dankzij dat traject kon ik bijna alle facetten van de sector ontdekken: kwaliteit, product, controle, regionale ontwikkeling… behalve marketing, voorlopig.”
Wat wilt u behouden van uw voorgangers? En waar ziet u een nood aan verandering?
“Allereerst wil ik het werk van mijn voorgangers erkennen, in het bijzonder dat van de heer Helmi Hassin. We zetten de lopende programma’s voort, maar met de ambitie om ze te optimaliseren, de procedures te moderniseren en onze acties beter zichtbaar te maken. We moeten op lange termijn denken en tegelijk flexibel genoeg zijn om in te spelen op veranderingen in de sector.”
Wat is volgens u vandaag de grootste uitdaging voor het Tunesische toerisme?
“Zonder twijfel de toeristische ontwikkeling combineren met duurzaamheid. We hebben een strategie opgezet met horizon 2035, die ‘Duurzaam toerisme tegen 2035’ heet. Ze rust op vijf pijlers: connectiviteit of toegankelijkheid, marketing, investeringen, kwaliteit en lokale integratie. Het doel is om een geïntegreerd en inclusief toerisme te ontwikkelen dat meerwaarde creëert voor de regio’s en jongeren en lokale gemeenschappen betrekt.”
Welk imago wilt u uitdragen op de Europese markt?
“Wij willen een veelzijdig Tunesië laten zien: authentiek, verantwoordelijk, modern en innovatief. Trouw aan zijn mediterrane wortels en gastvrijheid, maar ook aantrekkelijk voor nieuwe generaties reizigers, in het bijzonder generatie Z, die digitaal beïnvloed is en op zoek is naar unieke ervaringen. Onze ambitie is om Tunesië te positioneren als een culturele, duurzame, toegankelijke en gedenkwaardige bestemming.”
Over generatie Z gesproken: hoe adapteert u uw strategie aan deze nieuwe generatie en haar digitale gewoontes?
“De reiziger van vandaag – en nog meer die van morgen – is hypergeconnecteerd. Generatie Z gebruikt technologie niet alleen om te reizen, maar ook om te ontdekken, vergelijken en delen. Onze prioriteit is dus om onze communicatie, tools en aanbod af te stemmen op deze nieuwe toeristische gewoontes. Dat doen we via een sterkere aanwezigheid op sociale media, het inzetten van content creators, krachtige visuele campagnes en betere digitale toegankelijkheid van informatie en boekingen. We willen ook lokale actoren ondersteunen in hun digitale transformatie. Een modern toeristisch Tunesië moet niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook zichtbaar, boekbaar en deelbaar – zeker voor een generatie die alles ontdekt met één swipe.”
Blijft de Belgische markt prioritair voor het ONTT?
“Absoluut. Het is een historische markt die teruggaat tot de jaren zeventig. Belgen waarderen de diversiteit van ons aanbod, de rijkdom van onze landschappen en de kwaliteit van ons onthaal. De zon-zee-strandformule blijft een pijler, maar we zien ook een groeiende interesse voor cultuur, de Sahara en wellness.”
Komen er nieuwe campagnes voor de Benelux?
“Ja. Dit jaar hebben we een institutionele reclamecampagne gelanceerd onder het motto ‘Beleef het moment T, beleef Tunesië’, gericht op België en Luxemburg. Andere acties zijn gepland, onder meer met B2B-partners en content creators. We willen een vernieuwd beeld uitdragen, ver weg van de clichés.”
Hoe diversifieert u het Tunesische toeristische aanbod?
“Onze strategie is om onze troeven buiten het strandtoerisme te valoriseren. Het land zit boordevol rijkdommen: UNESCO-culturele sites, wandelroutes, regionale gastronomie, thermalisme… Zo hebben we bijvoorbeeld een culinaire route opgezet van noord naar zuid en promoten we actief regio’s zoals Gafsa, Tozeur of Le Kef. In november organiseren we de tweede editie van het Internationaal Salon voor Sahara- en oasetoerisme, met conferenties en expedities in het diepe zuiden. We hopen dat Belgische professionals, operatoren en media daaraan deelnemen.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.