
Lufthansa Group wil tegen 2030 zo’n 4.000 administratieve functies schrappen door in te zetten op automatisering en digitalisering. Dochtermaatschappij Brussels Airlines verwacht een beperkte impact, omdat de meeste jobs zouden verdwijnen in Duitsland.
Dat komt doordat het zwaartepunt ligt bij staffuncties die verdwijnen door digitalisering, automatisering en het wegwerken van dubbel werk, terwijl operationele banen niet zouden worden geraakt. De herstructurering kadert in een breder transformatieplan waarmee de Duitse luchtvaartgroep zichzelf wil scherper positioneren.
Concreet worden alle IT-activiteiten samengebracht in één directie, artificiële intelligentie krijgt een grotere rol, en de vijf hubmaatschappijen – Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels Airlines en ITA Airways – worden nauwer geïntegreerd om besluitvorming en netwerkbeheer te stroomlijnen.
230 nieuwe toestellen
Parallel zet de groep een stevige vlootvernieuwing in gang. Meer dan 230 nieuwe toestellen, waarvan 100 longhaulvliegtuigen, moeten de kosten drukken en de efficiëntie verhogen. Ook Eurowings krijgt een jongere vloot met 40 Boeing 737-8 MAX, waarmee de lagekostentak haar focus op vakantieroutes verder kan uitbouwen.
Lufthansa investeert tegelijk in groeipijlers buiten het passagiersvervoer. Onderhoudsdochter Lufthansa Technik krijgt een eigen defensiedivisie en breidt internationaal uit, terwijl Lufthansa Cargo 600 miljoen euro pompt in de vrachthub in Frankfurt. De groep mikt daarmee op een plaats in de wereldwijde top drie van luchtvrachtmaatschappijen.
Met de combinatie van sanering, vlootvernieuwing en nieuwe inkomstenbronnen mikt Lufthansa tegen 2030 op een aangepaste winstmarge van 8 tot 10 procent en een jaarlijkse vrije kasstroom van meer dan 2,5 miljard euro.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.