
Lufthansa Group heeft zich teruggetrokken uit gesprekken over een investering in Air Europa. Na maanden van onderhandelen oordeelde de Duitse luchtvaartreus dat de structuur van het dossier te ingewikkeld was om tot een werkbare deal te komen. Daardoor blijft alleen Turkish Airlines over als potentiële koper.
Daarmee volgt de moedermaatschappij van Brussels Airlines het voorbeeld van Air France-KLM, dat zich eerder al terugtrok na onenigheid met Air Europa’s moeder Globalia over waardering en zeggenschap.
Ook IAG, de moedermaatschappij van British Airways en Iberia die al 20 procent bezit, zag haar ambitie tot volledige overname stranden nadat de Europese Commissie daar vorig jaar een streep door trok omwille van mededingingsbezwaren.
Air Europa, lid van de SkyTeam-alliantie, kampt met een fikse schuldenlast, opgebouwd tijdens de coronacrisis. Ondanks een operationele winst van 116 miljoen euro in 2024 blijft het financiële plaatje fragiel, met hoge rentelasten en aflossingen richting de Spaanse staat tegen eind 2026.
Zowel Lufthansa als Air France–KLM waren bereid een belang van 25 procent te nemen, maar hun bod lag ver onder de een miljard euro waarop Globalia aanstuurde. De mismatch leidde uiteindelijk tot het afspringen van beide dossiers.
Met het afhaken van Lufthansa blijft Turkish Airlines als enige potentiële koper over. De Turkse luchtvaartmaatschappij bevestigde eerder dat er informele gesprekken lopen met Globalia over een mogelijke participatie, maar van een concreet bod is vooralsnog geen sprake. Turkish Airlines zou in ruil voor kapitaal toegang kunnen krijgen tot het Air Europa’s netwerk dat vooral reikt tot Centraal- en Zuid-Amerika, wat een interessante zet zou zijn in het licht van haar ambitie om een wereldwijde hub te worden.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.