
Het Duitse vliegconcern Lufthansa heeft de coronacrisis achter zich gelaten. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal. CEO Carsten Spohr kan een recordwinst noteren en mikt voor 2023 op een van de beste resultaten uit de geschiedenis van het bedrijf.
De Lufthansa Group profiteert van de aanhoudend sterke vraag naar reizen en vluchten. De groepsomzet in het tweede kwartaal was met 9,4 miljard euro circa 17 procent hoger dan vorig jaar. Toen was de omzet 8 miljard euro.
Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat voor belastingen steeg naar 1,1 miljard euro, bijna een verdrievoudiging ten opzichte van de 392 miljoen euro van dezelfde periode vorig jaar.
De aanhoudend hoge vraag, vooral in de premiumklassen, leidde tot een stijging van de gemiddelde opbrengst met 13 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
Met een bezettingsgraad van 83 procent waren de vluchten van de Lufthansa Group in het tweede kwartaal net zo druk als voor de coronapandemie. Hiermee werd het niveau van 2019 bereikt, toen de bezetting ook 83 procent bedroeg.
Eerste helft
Over de hele eerste helft van 2023 boekte de Lufthansa Group een bedrijfswinst van 812 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar had het concern nog een verlies van 185 miljoen euro.
Onder de streep noteerde de Lufthansa Group een geconsolideerde winst 414 miljoen euro, na een min van 325 miljoen euro in het voorgaande jaar.
De omzet over de eerste zes maanden van 2023 bedroeg 16,4 miljard euro, tegen 13 miljard euro vorig jaar.
Meer passagiers
Tussen januari en juni verwelkomde Lufthansa Group meer dan 55 miljoen reizigers aan boord, een stijging van 30 procent vergeleken met dezelfde periode in 2022.
Alleen al in het tweede kwartaal vlogen 33,3 miljoen passagiers met de luchtvaartmaatschappijen van de groep, tegen 29,2 miljoen een jaar geleden. Dit is 84 procent van het niveau van 2019.
De Lufthansa Group verwacht voor de rest van het jaar een aanhoudend grote vraag naar vliegtickets. Volgens het concern is de wens van de consument om te reizen ongebroken. Volgens Lufthansa liggen de boekingen voor augustus tot en met december momenteel op meer dan 90 procent van het niveau van pre-corona.
Voor het hele jaar mikt Lufthansa Group op een bedrijfsresultaat van meer dan 2,6 miljard euro. Het resultaat is daarom waarschijnlijk een van de drie beste in de geschiedenis van de Lufthansa Group. In zijn beste jaar tot nu toe, 2017, behaalde het concern een aangepast bedrijfsresultaat van bijna 3 miljard euro.
Stabiel
Als toelichting op het goede resultaat in het tweede kwartaal, stelde Spohr: ‘Dankzij de grote inzet van onze medewerkers hebben we een situatie als afgelopen zomer kunnen vermijden en onze klanten opnieuw een stabielere operatie kunnen bieden. Of het nu op de grond, in de cockpit, in de cabine of in onze onderhoudshangars is, het waren onze medewerkers wereldwijd die een betrouwbare vluchtoperatie en het financieel beste tweede kwartaal in onze geschiedenis mogelijk hebben gemaakt. Onze duidelijke focus op stabiliteit is dus de juiste keuze gebleken voor onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders. Daarnaast hebben we onze strategische focus aangescherpt, met de verkoop van LSG Group en AirPlus, evenals de overeenkomst om ITA over te nemen.’
Foto: Carsten Spohr, CEO van Lufthansa Group (Foto Lufthansa).