
De Lufthansa Groep en Amadeus hebben een nieuwe distributieovereenkomst gesloten. Daarin wordt geregeld hoe de twee partners in de toekomst met de NDC-content van de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group zullen omgaan.
Reisbureaus die op de systemen van Amadeus zijn aangesloten, hebben hier lang op gewacht. En is het NDC-contract tussen Lufthansa Group en Amadeus een feit.
In de loop van het vierde kwartaal zullen Amadeus-gebruikers voor het eerst toegang hebben tot aanbiedingen en tarieven van Lufthansa Group die het klassieke Amadeus-reserveringssysteem niet biedt.
Volgens een verklaring van Lufthansa en Amadeus zullen de NDC-aanbiedingen boekbaar zijn via het Amadeus Travel Platform. Reisbureaus en andere bedrijven hebben dus een aansluiting nodig op het Amadeus Selling Platform Connect, op de Amadeus Travel API of op Cytric Travel & Expense.
Naast de inhoud van Lufthansa zijn ook tarieven en aanbiedingen van Swiss, Austrian, Brussels, Air Dolomiti en Eurowings Discover beschikbaar, inclusief doorlopende prijzen. Lufthansa Group belooft ook een groot aantal aanvullende diensten toe te voegen, zoals stoelreserveringen en extra bagage.
NDC
NDC (New Distribution Capability) is een door de luchtvaartorganisatie IATA ontwikkelde norm voor gegevensoverdracht. Het doel is de luchtvaartmaatschappijen onafhankelijker te maken van de klassieke boekingssystemen en klanten meer geïndividualiseerde producten te kunnen aanbieden. Naast vluchten en zitplaatsen gaat het onder andere om huurauto’s, transfers of excursies op de bestemming.