
In Duitsland biedt Lufthansa IATA-reisbureaus een zogenaamde marketingbonus aan om hen te compenseren voor het extra werk dat wordt veroorzaakt door de duizenden vluchtannuleringen. Hieraan gingen stevige onderhandelingen tussen vertegenwoordigers van de reisbureaus en de luchtvaartmaatschappij vooraf.
Geen compensatie, wel “bedankt”
Volgens de Lufthansa Group wil Lufthansa dat dit wordt opgevat als een ‘dankjewel’ voor het extra werk en niet als een vergoeding ervoor. Waarschijnlijk daarom wordt het ook wel een ‘marketingbonus’ genoemd.
De bonus is van toepassing op tickets met een reisperiode van 1 juni tot 30 september 2022, voor alle binnenlandse Duitse en Europese vluchten die Lufthansa zelf heeft uitgevoerd of heeft geannuleerd.
Het wordt ook betaald als er tickets van Swiss, Austrian, Brussels Airlines of Air Dolomiti zijn uitgegeven. Met zo’n 9000 geannuleerde vluchten en een compensatie van €10 per transactie is het uitgekeerde bedrag aanzienlijk.
De vraag is of ook andere Europese landen erin zullen slagen een dergelijke bonus los te krijgen.
foto@lufthansa