
Brussels South Charleroi Airport (BSCA) heeft van de Waalse regering een nieuwe vergunning voor twintig jaar gekregen, meldt de luchthaven in een persbericht.
De luchthaven van Charleroi krijgt daarmee groen licht om haar activiteiten voort te zetten – een beslissing die haar strategische positie in Wallonië bevestigt en het pad effent om haar “masterplan” verder te ontwikkelen. De vergunning is het sluitstuk van een meer dan twee jaar durend traject, met onder meer een milieueffectenrapport en publieke raadpleging.
Volgens CEO Christophe Segaert is de verlenging “een belangrijke stap” die groei en verantwoordelijkheid moet verzoenen. BSCA zegt akte te nemen van de nieuwe voorwaarden, waaronder beperkingen rond late terugkeervluchten na 23 uur en geluidsimpact voor omwonenden.
Naast juridische zekerheid krijgt ook het socio-economische belang van de luchthaven een duwtje in de rug. Vandaag hangen zo’n 20.750 directe en afgeleide jobs samen met de luchthavenactiviteit, waarvan 3400 jobs op de luchthaven zelf.
De luchthaven van Charleroi, met Ryanair als veruit de grootste speler, ontving vorig jaar voor het eerst meer dan tien miljoen reizigers. De luchthaven beoogt op termijn door te groeien tot jaarlijks 16 miljoen passagiers.
Ook de luchthaven van Luik kreeg een nieuwe vergunning toegekend. Maar met het vorige week aangekondigde vertrek van TUI fly begin volgend jaar verliest de luchthaven haar laatste passagiersmaatschappij. Daarmee zal Luik-Bierset zich uitsluitend focussen op haar cargoactviteiten.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.