
Google heeft volgens de Europese Commissie de antitrustregels van de Europese Unie overtreden met zijn reclametechnologie.
In een verklaring zei de regelgevende instantie dat het “bezwaar maakt” tegen het feit dat de zoekgigant de voorkeur geeft aan zijn eigen display advertisingtechnologie. Het bedrijf zei verder dat Google een dominante positie heeft in Europa voor zijn publisher ad servers en voor programmatic ad buying tools, in feite de technologie die wordt gebruikt om online display advertising te kopen, verkopen en serveren.
Tijdens een nieuwsconferentie woensdag om haar bevindingen te bespreken, zei Margrethe Vestager, EU-commissaris voor Mededinging: “Mocht de Commissie concluderen dat Google op een illegale manier heeft gehandeld, dan kan zij Google verplichten om een deel van haar diensten af te stoten.”
Reisorganisaties geven jaarlijks miljarden dollars uit aan advertenties, waarvan een groot deel naar performance marketing op Google gaat. In 2022 bedroegen de totale gecombineerde marketinguitgaven aan Google van Expedia Group, Booking Holdings, Airbnb en Trip.com Group meer dan 14 miljard dollar.
De EU-commissie zei dat het heeft vastgesteld dat Google zijn positie heeft misbruikt “sinds ten minste 2014” door “zijn eigen advertentie-exchange AdX te bevoordelen in de advertentie-selectieveiling die wordt uitgevoerd door zijn dominante uitgeversadvertentieserver DFP, bijvoorbeeld door AdX vooraf te informeren over de waarde van het beste bod van concurrenten dat het moest verslaan om de veiling te winnen.”
Google, dat op de hoogte is gebracht van de bevindingen van de commissie, heeft nu het recht om zijn eigen visie op de zaak te geven. Daarna kan de Europese wetgever besluiten om een boete van 10% van de jaaromzet van het bedrijf op te leggen als het genoeg bewijs heeft dat de antitrustwetten zijn overtreden.
De regelgevers van de EU openden hun onderzoek naar de praktijken van Google in juni 2021.
Even een bedenking bij deze affaire: als Google hier werkelijk zou verplicht worden om het advertentiemodel drastisch om te gooien, zou dit kunnen betekenen dat het bedrijf het hele businessmodel moet herzien – waarover trouwens onder invloed van onder andere ChatGPT al stevige denkoefeningen gebeuren. De reisindustrie is de grootste “advertising vertical” van Google. En diezelfde reisindustrie vreest al vele jaren dat Google op een dag een actieve speler zou worden als verkoper van reizen. Absoluut in het oog te houden dus, deze evolutie.