
Het Chinese Fosun Tourism Group heeft de divisie FTC Hotels, waaronder de twee voormalige Thomas Cook-merken Casa Cook en Cook’s Club vallen, verkocht aan de vastgoeddivisie van Goldman Sachs Asset Management. De spelers geven geen commentaar over de prijs.
Onder de merken Casa Cook en Cook’s Club worden 16 franchisehotels geëxploiteerd aan de Middellandse Zee en de Rode Zee. De investering door Goldman Sachs zal “de expansie in Europese bestemmingen versnellen terwijl we trouw blijven aan het oprichtingsethos van de merken om individuele en unieke plaatsen te creëren”, klinkt het in een verklaring.
Casa Cook, ooit gelanceerd door de bekende design professional Remo Masala in opdracht van ex-Thomas Cook CEO Peter Fankhauser, wordt in het persbericht beschreven als een “eclectische collectie van lifestyle boutique hotels” gericht op een groeiende generatie van individuele reizigers. De Casa Cook-collectie werd in 2016 gelanceerd met Casa Cook Rhodos en bestaat uit vijf hotels, drie in Griekenland (Mykonos, Samos en Rhodos) en twee in Egypte (El Gouna en North Coast).
Cook’s Club richt zich op millennials en kosmopolieten die “waarde hechten aan quality time en kwaliteitservaringen met vrienden”. Elf hotels worden geëxploiteerd onder het merk in Turkije, Griekenland, Egypte, Spanje en Bulgarije.
Het ziet er naar uit dat dit een strategische stap is van Goldman Sachs, in principe een “investment banker” in de upmarket hospitality sector. Er zouden nog verschillende mogelijke acquisities op de radar van Goldman Sachs staan.