
De FTI Group zet een nieuwe duurzaamheidsstrategie uiteen op basis van vier pijlers, nadat de reisorganisatie in april nog werd opgekocht door een consortium onder leiding van de Amerikaanse investeerder Certares.
Business, Planet, People en Corporate Governance. Deze vier pijlers, die gebaseerd zijn op de 17 VN-duurzaamheidsdoelen, vormen voortaan de basis voor alle maatregelen en initiatieven die FTI zal nemen. Daarmee komen klimaatbescherming, duurzaam reizen, het behoud van hulpbronnen en sociale verantwoordelijkheid centraal te staan.
De reisorganisatie wil naar eigen zeggen duurzaam reizen promoten en opteert voor “een brede aanpak”. “We kijken naar onze productlijn, onze interne processen en streven naar bewustwording bij klanten en partners. Duurzaamheid is een agenda die we alleen samen met onze medewerkers, partners en klanten kunnen realiseren”, aldus Karl Markgraf, CEO van de FTI Group.
Duurzaamheidspijlers blijven altijd wat vage termen, waar Markgraf zich evenwel van bewust is: “Duurzaamheid moet meer zijn dan alleen een modewoord.” Om die reden komt de FTI Group ook met enkele concrete doelstellingen op de proppen. Zo moet in de toekomst zowat een vijfde van de accommodaties uit het kernportfolio van de reisorganisatie een duurzaamheidscertificaat behalen. “We wijzen er niet alleen op dat het betreffende hotel een erkend certificaat heeft, maar leggen ook kort en duidelijk uit wat dit betekent en hoe de klant duurzaamheid in deze accommodatie ervaart en ondersteunt.”
Voorheen investeerde de FTI Group al in enkele duurzaamheidsinitiatieven, waaronder een campagne met Futouris, een Duits duurzaamheidsinitiatief, en trainingen voor reisbureaus over duurzaamheid die zowat 2.000 deelnemers lokten.
Foto: Karl Markgraf, CEO van de FTI Group.