
Gisterenavond vond in Zele de VIP-lancering plaats van de nieuwe routes 2026, in het intieme kader van restaurant Fleur de Lin. Organisator van dienst: Footprints Luxury Cruises. Aanwezig: 15 cruise fanaten.
Aan tafel twee gezichten uit dezelfde familie: Glenn Verelst namens Seabourn en Joeri Vaessen namens Holland America Line. Beiden vertegenwoordigen rederijen binnen de Carnival Group, maar wie hen hoorde spreken, merkte meteen hoe verschillend hun accenten en verhalen zijn.
Seabourn zet voluit in op ultieme luxe, verfijning en expeditie. Holland America Line brengt premium met traditie en een unieke balans op vlak van schaalgrootte. Samen bewezen ze nog maar eens hoe divers de cruisewereld vandaag is, en hoe elke rederij zijn plek weet te claimen —altijd met een eigen signatuur.
vlnr: Joeri Vaessen (Holland America Line), Vic Wellens (Footprints Luxury Cruises), Glenn Verelst (Seabourn)
Seabourn – Glenn Verelst
Glenn Verelst zette Seabourn neer als het toonbeeld van kleinschalige luxe, met een sterke nadruk op exclusiviteit en tijdig boeken. De vloot telt slechts vijf schepen, waarvan drie klassieke en twee expeditie. Seabourn Sojourn verlaat volgend jaar immers de vloot. Dat maakt capaciteit schaars, zeker in de Middellandse Zee waar volgend seizoen slechts één schip, de Seabourn Quest, van april tot november vaart.
Het all-inclusiveconcept is een absolute pijler: fine dining, champagne, caviar en zelfs non-alcoholische cocktails zijn standaard inbegrepen. Seabourn differentieert zich bovendien met Europese finesse: buitenruimtes, alfresco-diners en nieuwe culinaire concepten zoals Solis en een sushibar.
Op expeditie is de efficiëntie een echte troef. Met 132 suites en 24 zodiacs die gelijktijdig kunnen uitvaren, krijgen gasten meer tijd op bestemming en toch een hoog comfortniveau met ruime suites en veel buitenruimte. Eyecatcher blijven de onderzeeërs: unieke duiken tot 200 à 300 meter die een nieuwe dimensie aan de expeditie-ervaring toevoegen.
Vooruitkijkend ligt de focus minder op de Middellandse Zee en meer op regio’s als Alaska, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en de Caraïben. Hoogtepunt wordt de 94-daagse expeditie in 2027 met een gedeeltelijke Noordwestpassage, inclusief extra’s zoals unlimited laundry en een submarine-duik voor wie de volledige route vaart.
Holland America Line – Joeri Vaessen
Joeri Vaessen plaatste Holland America Line scherp in de markt: premium met traditie, geen “pretpark op zee”. De rederij bouwt voort op 150 jaar Rotterdamse roots, zichtbaar in service-rituelen zoals Royal Dutch Tea, tweemaal daags kajuitservice en herkenbare details. Dat erfgoed koppelt hij aan de “perfecte maat” van de Pinnacle klasse: groot genoeg om veel keuze te bieden, klein genoeg voor rust, ruimte en overzicht. En daardoor zijn schepen als Rotterdam en Koningsdam zeer populair op de Belgische markt.
Culinair zette hij sterk de toon: zestig procent van de gerechten bestaat uit verse vis en zeevruchten, onderbouwd met samenwerkingen met topchefs. Entertainment draait om de Music Walk, met een doorlopende avondflow van live muziek in clubs als B.B. King’s Blues Club en de Rolling Stone Rock Room. Commercieel is “Have It All” uitgegroeid tot de norm in Vlaanderen: 75% van de gasten kiest dit pakket, dat voorspelbaarheid biedt voor reizigers én operationele rust voor de crew.
Qua routes haalde Joeri het publiek uit de “Rotterdam-bubbel”: tachtig procent van de verkoop vertrekt nog steeds daar, maar HAL is veel breder aanwezig. Vijf schepen varen in Alaska, waar de rederij al 75 jaar actief is met unieke Land+Sea-combinaties en eigen lodges bij Denali.
In Europa schuift HAL strategisch op met vroegere en latere seizoenen en compacte 7-nachtenroutes die je als Collector’s Voyages kan combineren. Schaarse specialiteiten zoals Noorderlichtcruises, eclips-afvaarten en succesvolle Canarische Eilanden-trajacten versterken dat beeld. Ook hier is vroeg boeken dus de boodschap.
Je leest er meer over in de volgende editie van travmagazine
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.