
In 2024 dikte het aantal Eurostar-reizigers met 5 procent aan tot 19,5 miljoen. De uitbater van hogesnelheidstreinen vervoerde daarmee zowat 850.000 extra passagiers meer dan in 2023. Hoewel Eurostar met het oog op 2030 haar capaciteit fors zal uitbreiden, botste de maatschappij het afgelopen jaar op kritiek over de dienstverlening.
Eurostar, dat onder meer Brussel met Londen en Parijs verbindt, zegt dat de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen in de Franse hoofdstad de vraag naar treintickets heeft gestuwd: in die periode stapten 1,9 miljoen reizigers aan boord van een Eurostar-trein, ofwel 5 procent meer dan tijdens de zomer van 2023. Dat is in lijn met de groeicijfers van het hele jaar.
Het vergrootglas op de populairste routes toont dat vrijwel alle groei van deze trajecten komt: Londen – Parijs (+280.000 passagiers), Londen – Brussel (+250.000 passagiers), Parijs – Brussel (+160.000 passagiers) en Parijs – Nederland (+140.000 passagiers), ofwel opgeteld 830.000 extra reizigers in totaal.
Ambitieuze groeiplannen
Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar, onderstreept in een verklaring nog eens de groeiplannen van het bedrijf. “Eurostar streeft naar 30 miljoen passagiers en is daarom van plan om tot 50 nieuwe treinen aan te schaffen.”
De nieuwe treinstellen zullen deels oude exemplaren vervangen en deels de vloot uitbreiden van de huidige 51 tot 67 treinstellen, waarmee de capaciteit met ongeveer een derde zal toenemen. Deze nieuwe treinstellen, waarvan de details vooralsnog onbekend zijn, moeten vanaf 2030 te worden ingezet.
Opkrikken van dienstverlening
“Op lange termijn is onze ambitie om onze klanten een unieke en uitzonderlijke service te bieden”, zei Cazenave nog. Daar knelt volgens de ngo Transport & Environment evenwel het schoentje.
De ngo, die strijdt voor milieuvriendelijk vervoer, evalueerde vorig jaar 27 Europese spoorwegmaatschappijen op het vlak van ticketprijzen, betrouwbaarheid en voorzieningen aan boord. Daaruit blijkt dat Eurostar de slechtste leerling van de klas is. Een combinatie van hoge prijzen en een slechte betrouwbaarheid verklaren die slechte score, aldus T&E.
Zodoende ligt de uitdaging voor Eurostar niet louter in de capaciteitsuitbreiding, maar evenzeer in het opkrikken van de kwaliteit van de dienstverlening.