
De Europese Commissie wil het treinverkeer tussen de hoofdsteden tegen 2040 fors versnellen. Met een nieuw actieplan voor hogesnelheidslijnen zet Brussel een tand bij om het spoor tot een geloofwaardig alternatief voor korteafstandsvluchten te maken.
Volgens projecties van de Commissie zou bijvoorbeeld de reistijd van Parijs naar Madrid 6 uur bedragen. Op voorwaarde van een vlotte aansluiting zouden Belgen vanuit Brussel in ongeveer 8 uur tijd naar Madrid kunnen sporen.
“Hogesnelheidstreinen gaan niet alleen over kortere reistijden – ze gaan over het verenigen van Europeanen, het versterken van onze economie en het aanvoeren van de wereldwijde race naar duurzaam vervoer”, zegt Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas in een verklaring. De lijnen zullen snelheden van meer dan 200 km per uur moeten halen. De Commissie wil tegen 2027 bindende deadlines invoeren om grensoverschrijdende knelpunten weg te nemen en ontbrekende spoorwegen aan te leggen.
Het plan kadert in de Europese ambitie om vervoer per spoor aantrekkelijker te maken dan vliegen. Treinen zijn verantwoordelijk voor amper 0,3 procent van de broeikasgasuitstoot van de transportsector, tegenover 73 procent voor wegverkeer en 12 procent voor luchtvaart.
Prijskaartje
De totale investering wordt geraamd op 345 miljard euro. Een ambitieuzer netwerk, met snelheden boven 250 km per uur, zou richting 2050 zelfs 546 miljard euro kunnen kosten. Sinds 2014 heeft de EU al meer dan 100 miljard euro vrijgemaakt voor spoorinfrastructuurprojecten.
Voor België betekent het plan snellere verbindingen met de buurlanden, maar ook meer concurrentie op het spoor. Nieuwe exploitanten moeten volgens de Commissie vlotter toegang krijgen tot stations, depots en ticketplatforms.
Daarnaast wil de Commissie een eengemaakt Europees ticketsysteem ontwikkelen, zodat reizigers gemakkelijker internationale trajecten kunnen boeken, ook bij verschillende treinoperatoren.
Foto: Het geplande netwerk volgens de Europese Commissie.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.