
De commissie vervoer en toerisme van het Europees Parlement heeft groen licht gegeven voor een amendement dat luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiers gratis één stuk handbagage toe te staan van maximaal 7 kilogram en een totale afmeting van 100 centimeter. De maatregel maakt deel uit van de herziening van de Europese passagiersrechten en wordt nu voorgelegd aan de lidstaten.
De voorgestelde norm is gebaseerd op een arrest van het Europees Hof van Justitie uit 2014, waarin handbagage werd erkend als een essentieel onderdeel van het vervoer. Naast een kleine persoonlijke tas onder de stoel zou elke passagier recht krijgen op een volwaardig stuk handbagage – zonder meerprijs, ook wanneer dat stuk in het ruim moet worden vervoerd wegens plaatsgebrek in de cabine. Alleen veiligheidsredenen zoals het gewicht ervan kunnen nog aanleiding geven tot weigering.
Steven Berger, senior juridisch medewerker bij de Europese Consumentenorganisatie, verwelkomde het “ondubbelzinnige standpunt over handbagage” en zei dat het tegemoetkomt aan “een fundamentele verwachting van consumenten” om zowel een persoonlijk item als handbagage zonder extra kosten mee te mogen nemen.
Daartegenover reageert de luchtvaartsector scherp. Volgens lobbyvereniging Airlines For Europe (A4E) ondermijnt het voorstel de commerciële vrijheid. “Wat volgt er dan? Verplichte popcorn en drankjes bij je bioscoopticket?”, zei directeur-generaal Ourania Georgoutsakou. “Het Europees Parlement moet reizigers zelf laten beslissen welke diensten ze willen, waar ze voor betalen en – belangrijk – waar ze niet voor willen betalen”, verklaarde ze voorafgaand aan de stemming van dinsdag.
Vooral prijsvechters, die hun inkomsten voor een aanzienlijk deel halen uit extra bagagekosten, voelen zich geviseerd. Ryanair boekte vorig jaar 4,7 miljard euro aan nevenopbrengsten, waaronder de toeslagen voor handbagage.
Toch kan het voorstel rekenen op brede steun in het Europees Parlement. Spanje heeft zich al uitgesproken als voorstander. De uiteindelijke tekst wordt in de komende maanden uitgewerkt in overleg met de Raad van de EU.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.