
De Europese Commissie wil de ETIAS-vergoeding voor visumvrije reizigers verhogen van 7 naar 20 euro. Die verdrievoudiging zou de EU jaarlijks zo’n 300 miljoen euro extra moeten opleveren. Het voorstel, dat inmiddels ter goedkeuring ligt bij het Europees Parlement en de Raad, stuit echter op felle kritiek van de Europese toerismesector.
De reistoestemming, officieel het European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) genoemd, moet eind 2026 van kracht worden en is verplicht voor reizigers uit landen als de VS, Canada, het VK, Australië en Brazilië die zonder visum naar Europa reizen voor een kort verblijf van maximaal 90 dagen.
De voorgestelde verdriedubbeling van de administratieve heffing kadert in de bredere hervorming van de EU-begroting voor de periode 2028-2034. De opbrengst wordt geboekt onder de zogenaamde “eigen middelen” van de EU, een mechanisme dat de financiering van de Unie minder afhankelijk moet maken van bijdragen van de lidstaten.
Volgens de Commissie is de verhoging noodzakelijk door inflatiedruk en hogere operationele kosten, onder meer voor technische upgrades zoals encryptie, automatisering en afstemming met het aanverwante Entry/Exit System (EES). Ook wordt erop gewezen dat andere landen vergelijkbare tarieven hanteren: zo kost de Amerikaanse ESTA 21 dollar, terwijl de Britse ETA 16 pond bedraagt – beide omgerekend zo’n 18 euro.
Toerismesector vraagt transparantie
In de reissector schieten de plannen evenwel in het verkeerde keelgat. In een gezamenlijke verklaring van koepelorganisaties als ECTAA, Airlines for Europe (A4E) en de European Tourism Association (ETOA) wordt de maatregel omschreven als “disproportioneel”, “slecht onderbouwd” en “contraproductief”.
De federaties vrezen dat de hogere kosten gezinnen afschrikken en het concurrentievermogen van Europa als reisbestemming ondermijnen, zeker in combinatie met stijgende toeristenbelastingen in steden als Barcelona, Venetië en Lissabon.
De sector klaagt bovendien over het gebrek aan transparantie. Zo zou de Commissie geen publiek beschikbare effectbeoordeling hebben gepubliceerd die de nieuwe prijs staaft. Het is volgens hen ook onduidelijk of alternatieve prijsmodellen – bijvoorbeeld 10 of 12 euro – serieus overwogen zijn.
“Beslissingen over tarieven mogen niet blindelings afgestemd worden op buitenlandse systemen”, stelt Patrick Diemer, voorzitter van BT4Europe. “Ze moeten vertrekken van de werkelijke operationele noden van het Europese systeem zelf.” Volgens hem creëert het voorstel een bijkomende kost en administratieve last zonder tastbare meerwaarde voor de reiziger.
De koepelorganisaties vragen dat het Europees Parlement en de Raad het voorstel verwerpen, en dat overschotten uit de ETIAS-opbrengst, indien die zich voordoen, moeten worden geïnvesteerd in toeristische infrastructuur, personeelstraining en duurzame ontwikkeling binnen de sector.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.