
Om veiligheidsredenen zijn 21 luchtvaartmaatschappijen met een vergunning in Rusland op de zwarte lijst van de EU geplaatst.
Op deze EU-luchtvaartveiligheidslijst staan bedrijven die niet in de EU mogen opereren omdat ze niet voldoen aan de internationale veiligheidsnormen. Vanwege de geldende sancties is het EU-luchtruim sowieso al gesloten voor bijna alle Russische vliegtuigen, meldt persbureau dpa.
De EU-commissaris voor Vervoer, Adina Valean, benadrukte in een verklaring dat het besluit geen verdere sanctie tegen Rusland is vanwege de oorlog in Oekraïne, maar uitsluitend is genomen vanwege veiligheidsoverwegingen.
De Russische luchtvaarttoezichthouder heeft maatschappijen toegestaan om honderden vliegtuigen, die in buitenlandse handen zijn, te gebruiken zonder een zogenaamd bewijs van luchtwaardigheid.
Een dergelijk certificaat, dat ook wordt afgegeven door luchtvaartautoriteiten in andere landen, is een voorwaarde om een vliegtuig te mogen exploiteren.
Onderdeel van de EU-sancties tegen Rusland is dat reserveonderdelen voor Russische luchtvaartmaatschappijen daar niet meer verkocht mogen worden.
Volgens EU-gegevens is driekwart van de Russische commerciële vliegtuigen gebouwd in de Europese Unie, de VS en Canada.
In totaal worden nu 117 luchtvaartmaatschappijen geweerd uit de EU, meldt de ANVR.
Het gaat om 90 airlines uit 15 landen als gevolg van een gebrek aan voldoende veiligheidsmaatregelen door de luchtvaartautoriteit in deze landen. Dat is onveranderd ten opzichte van de vorige lijst.
Naast de 21 airlines Rusland gaat het ook om 6 individuele maatschappijen uit andere landen met serieuze veiligheidstekortkomingen: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airlines (Nigeria) en Air Zimbabwe (Zimbabwe).
Van 2 airlines mogen (nog altijd) alleen specifieke toestellen naar de EU vliegen: Iran Air (Iran) en Air Koryo (Noord-Korea).
Reisagenten en organisatoren zijn op grond van de EU-verordening verplicht om de zwarte lijst onder de aandacht van passagiers te brengen. Als de reiziger een contract heeft met een organisator voor een vlucht buiten Europa, uitgevoerd door een airline op de zwarte lijst, dan maakt hij aanspraak op omboeking of kosteloze annulering.
Indien de reiziger, na hierover te zijn geïnformeerd, toch bereid is te reizen met een black listed carrier, moet worden vastgelegd dat de passagier uitdrukkelijk over de identiteit van de ‘zwarte carrier’ is geïnformeerd, met boeking van de vlucht vrijwillig akkoord gaat en voor zover nodig afstand doet van een eventueel recht op kosteloze annulering of omboeking.
Foto © Shutterstock