
Een jaar geleden sloot Brussels Airlines zich aan bij het Book-a-Group-platform van haar moedermaatschappij Lufthansa Group. Een ongekend breed netwerk is volgens Caroline Lammens, Head of Groups and Sales Services Belgium bij Brussels Airlines, een voorname troef van het platform.
Meer dan twee decennia geleden ging Caroline Lammens aan de slag bij het toenmalige Sabena. Ze heeft zowel de omdoping tot Brussels Airlines als de integratie in de Lufthansa Group meegemaakt. Dat de Duitse luchtvaartreus Brussels Airlines opslorpte, was uiteindelijk de voorbode van de integratie in het Book-a-Group-platform.
Caroline ontfermt zich sinds 2015 over groepsreizen bij Brussels Airlines. “We zijn vertrokken van een manueel proces”, begint ze. “Tien jaar geleden begonnen we met kleine stappen richting automatisering en uiteindelijk ontsproot het b.group platform, waar enkel Brussels Airlines-groepsreizen geboekt konden worden. Met de nieuwe Book-a-Group-tool hebben we nu een wereldwijd platform dat niet alleen Brussels Airlines omvat, maar ook andere luchtvaartmaatschappijen binnen de groep, waaronder Swiss, Austrian Airlines, Air Dolomiti en zelfs partners zoals United en Air Canada.”
Het b.group platform werd vorig jaar oktober officieel offline gehaald. De definitieve overgang markeert dan ook een gamechanger: Book-a-Group biedt toegang tot meer dan 310 bestemmingen en maakt het mogelijk om vluchten van verschillende maatschappijen te combineren. “Met deze tool hebben reisagenten toegang tot een ongekend breed netwerk van meer dan 310 bestemmingen wereldwijd. Je kan bijvoorbeeld met Brussels Airlines naar New York vliegen en via Frankfurt terugkeren”, schetst Caroline. “Deze flexibiliteit is een enorme meerwaarde voor reisagenten.”
Alles-in-één-platform
Volgens Caroline biedt het platform meer dan louter een uitgebreid routenetwerk. “Het platform is ontworpen om het boekingsproces van A tot Z transparant en gebruiksvriendelijk te maken. Reisagenten kunnen offertes aanvragen, opties nemen, namen invoeren en tickets genereren – allemaal binnen hetzelfde platform. Bovendien krijgen ze real-time prijsindicaties en directe bevestigingen, wat een groot voordeel is ten opzichte van oudere systemen.”
Een ander sterk punt van de Book-a-Group-tool is de meertaligheid: het platform is beschikbaar in veertien talen, waaronder Nederlands, Frans en Engels, wat cruciaal is voor de Belgische markt.
Succesvolle overgang
Sinds de integratie van Brussels Airlines in de Book-a-Group-tool is de verkoop met 15 procent gestegen. “Dit succes komt niet alleen uit België,” zegt Caroline, “maar ook uit andere markten wereldwijd waar Brussels Airlines nu beter toegankelijk is.”
Populaire bestemmingen voor groepsreizen zijn onder meer Rome, Athene en New York. Binnen het Afrikaanse netwerk – Brussels Airlines’ expertise – zijn Dakar en Nairobi favoriet, terwijl schoolgroepen vaak kiezen voor klassiekers zoals Rome en Athene, aangevuld met opkomende bestemmingen zoals Warschau en Krakau.
Brussels Airlines heeft ook specifieke promoties voor schoolgroepen, zoals een gratis tickets per vijftien boekingen. Daarnaast richt het bedrijf zich op sportploegen. “Voor sportgroepen bieden we speciale voordelen, zoals gratis bagageopties”, legt Caroline uit. “Dat is vooral populair bij volleybal- en basketbalteams, die vaak veel uitrusting meenemen. Ons doel is hiermee om amateurclubs en kleinere sportverenigingen te overhalen.”
Human touch
Het Book-a-Group-platform blijft bovendien aan een snel tempo innoveren. Naast de recente integratie van Air Dolomiti in het platform werkt het bedrijf aan nieuwe functies zoals geautomatiseerde rebookings. Een andere belangrijke ontwikkeling is de introductie van Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor groepen. Hoewel het gebruik hiervan nog in embryonale fase zit, kunnen ook groepsklanten binnenkort hun ecologische voetafdruk deels compenseren.
Ondanks de focus op digitalisering blijft de human touch essentieel, onderstreept Caroline. Ze leidt in Brussel een zevenkoppig lokaal team dat reisprofessionals ondersteunt in zowel Nederlands en Frans als Engels. “We richten ons wel op verdere digitalisering, maar zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. Die combinatie van automatisering en persoonlijke service maakt ons uniek.”
Het Brussels Airlines-team.
Coverfoto: Caroline Lammens
Toch wel jammer dat het platform niet meer beschikbaar is voor niet-IATA kantoren.