
Het Europees Parlement heeft ingestemd met de herziening van de Richtlijn Pakketreizen (PTR). De tekst bevat maatregelen die reizigers beter moeten beschermen, maar de Europese koepelorganisatie van reisagenten en touroperators, ECTAA, ziet nog altijd belangrijke struikelblokken.
De eerste zorg betreft de voorschotten. De herziening wil weliswaar buitensporig hoge aanbetalingen beperken, maar laat lidstaten de ruimte om daar eigen regels voor vast te leggen. Dat leidt volgens ECTAA tot een lappendeken van nationale voorschriften. Voor bedrijven die in meerdere landen actief zijn betekent dat extra administratieve lasten en uiteenlopende verplichtingen, wat de interne markt in hun ogen juist versnipperd maakt in plaats van geharmoniseerd.
Daarnaast heeft de sector ernstige vraagtekens bij de nieuwe “24-uur definitie” van een pakketreis. Die bepaling moet verduidelijken wanneer een combinatie van reisdiensten onder de richtlijn valt, bijvoorbeeld wanneer een consument binnen 24 uur via hetzelfde verkooppunt meerdere diensten boekt. ECTAA vreest evenwel dat dit nieuwe criterium het onderscheid tussen pakketten en losse diensten eerder vertroebelt. Het kan leiden tot onverwachte contractwijzigingen, discussies over prijzen en juridische onzekerheid voor zowel bedrijven als consumenten.
“Halve maatregelen volstaan niet. Als Europa het vertrouwen van de reiziger wil winnen en zijn toeristische sector wil versterken, moet de definitieve richtlijn verwarring en versnippering wegnemen”, aldus ECTAA-voorzitter Frank Oostdam.
De komende “trialoogonderhandelingen” – informele gesprekken tussen het Europees Parlement, de Raad van de EU en de Europese Commissie – moeten nu duidelijkheid scheppen. ECTAA hoopt dat de onderhandelaars niet alleen de genoemde struikelblokken wegnemen, maar ook zorgen voor een betere afstemming met de Europese passagiersrechten, met name op het vlak van terugbetalingen en bescherming bij insolventie.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.