
Elke reisindustrie professional houdt zijn hart vast bij de huidige, tijdelijke boekingsslapte. Tot zo’n drie weken geleden was het alle hens aan dek om de boekingen te kunnen binnenslepen. Het nieuws over de stijgende besmettingspercentages, de dreigende overbezetting van ziekenhuizen en de nieuw ontdekte variant zorgde voor aarzeling bij de consument om de vakantiedromen om te zetten in boekingen. Soms is het goed om in dergelijke situatie even over de grens te kijken, in dit geval naar het Oosten: de Duitse reismarkt zit vandaag in dezelfde situatie, zo blijkt. Op verschillende vlakken.
De Corona-situatie in Duitsland is dramatisch, maar de touroperators houden vast aan hun hoge verwachtingen voor het toeristisch jaar 2022. Vooral in de zomer, dan zou alles weer goed moeten komen. ‘We zijn optimistisch dat we in de komende zomer weer het niveau van het pre-Corona jaar 2019 kunnen bereiken – of in ieder geval bijna,’ zegt de nieuwe TUI-baas Stefan Baumert.
Ingo Burmester, Europees hoofd van DER Touristik, kan het daar alleen maar mee eens zijn. De op één na grootste reisgroep van het land mikt volgend jaar op een vergelijkbaar omzetniveau als in 2019. ‘Ik verwacht een sterke stijging van de vraag vanaf april en denk dat we tegen het einde van de zomer zelfs boven het boekingsniveau van 2019 zullen zitten,’ zegt Burmester, met een blik op de toekomst. Ook Alltours, FTI en Schauinsland-Reisen zijn uiterst optimistisch.
De hoge verwachtingen van touroperators en reisbureaus hebben ook te maken met de sterke boekingen in het vroege najaar. Deze gaven niet alleen een sterke impuls aan de last-minute business, maar ook aan de zomer 2022.
Nu moet de sector natuurlijk leven met het feit dat de plus die in het vroege najaar werd bereikt, in de huidige Corona-situatie weer aan het wegsmelten is. De klanten zijn ongerust en aarzelen om te boeken. Dit is echter slechts in beperkte mate een reden tot bezorgdheid: ‘Wij hebben gezien hoe hongerig de klanten zijn naar reizen. Zodra de situatie in Corona verbetert, krijgen wij een stormloop van boekingen te horen’, werd steeds weer gehoord op de recente conferenties.
Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, het is juist deze verwachte stormloop die veel reisverkopers zorgen baart. Zij herinneren zich nog maar al te goed hoe de IT-systemen tijdens de tussentijdse boekingspiek in juni op hol sloegen, hoe de telefonische hulpdiensten van de touroperators opnieuw overbelast raakten en hoe dringende vragen om antwoord op de vragenlijst na drie dagen nog steeds niet waren beantwoord. ‘Ik kan er alleen maar op aandringen dat IT-providers en touroperators hun huiswerk doen en zich voorbereiden op D-Day,’ zeggen reisagenten op een recente kleinere vakbeurs.
Dit is echter niet zo gemakkelijk, vooral omdat de capaciteit van luchtvaartmaatschappijen nog steeds moeilijk te plannen is. En steeds vaker houden de hotels zich niet aan de contracten met de touroperators en schakelen zij over op dynamische in plaats van op onderhandelde prijzen. Het gevolg: het hotel wordt bij de TO duurder in vergelijking met de website van het hotel.
Met het oog op deze uitdaging zouden veel reisbureaus blij zijn als de touroperators weer zouden investeren in gekwalificeerd personeel voor de hotline. Personeel dat goed Duits spreekt, vertrouwd is met de producten, mogelijke alternatieven voorhanden heeft en weet hoe problemen moeten worden opgelost. Dit werkt probleemloos met sommige providers. Bij anderen, helaas, minder.
U merkt het, beste lezer: vandaag is het gras nergens groener.
© Shutterstock