
Het tijdperk van de nieuwe luxe is aangebroken en dat hebben de cruisemaatschappijen goed begrepen. In verschillende delen van de wereld groeit de middenklasse exponentieel. Een middenklasse die vooral op zoek gaat naar het materiële aspect van luxe. In de meer mature markten ontstaat dan weer een nieuwe, geëvolueerde vorm van luxe, die uitgaat van een persoonlijke en exclusieve ervaring.
In het tijdperk van de nieuwe luxe is het cruciaal dat de cruisesector de noden van de klanten op individueel niveau begrijpt en er op inspeelt. Luxe is immers een subjectief gegeven. Voor de een is het een privé cruise rond het Noordpoolgebied op een exclusieve jacht. Voor de ander is het de geruststelling dat er tijdens de ganse reis rekening wordt gehouden met specifieke dieetwensen of voedsel allergieën. De kunst bestaat erin om een product of service aan te bieden die de verwachtingen van de klant overtreft en inspeelt op heel specifieke, persoonlijke behoeften.
Het volstaat niet langer om te begrijpen wat luxe precies betekent voor een bepaalde reiziger, maar wel om te begrijpen wat luxe voor hem of haar betekent op dit moment. De perceptie van luxe verandert niet alleen gedurende het leven, maar kan zelfs variëren tijdens één bepaalde reis. Met andere woorden: de nieuwe luxe is real-time!
Een perfecte positionering voor groei
De luxe cruisemarkt is uiterst goed gepositioneerd om de naweeën van pandemie achter zich te laten. De ingehouden reisdrang zorgt voor een enorme inhaalbeweging en een hoger bestedingspatroon dan ooit tevoren. In combinatie met een moderne vloot, een verscheidenheid aan merken, een gedifferentieerde productmix en de beste ratio’s op gebied van beschikbare oppervlakte per passagier, staat dit segment volgens het laatste Luxury Market Report van Cruise Industry News in pole-position om de markt opnieuw te veroveren.
De “verjachting “van het luxe segment
De meerderheid van luxe cruise ervaringen vindt plaats op kleinere schepen, maar de nieuwste beweging in de industrie introduceert een reeks van nog kleinere schepen: jachten.
Zo houden MS EUROPA en MS EUROPA 2 van Hapag-Lloyd Cruises al jaren met succes het midden tussen het luxegevoel van een jacht en de sereniteit van een klein resort. Met een maximum van 500 gasten en een ongekende verhouding tussen het aantal bemanningsleden en passagiers, wordt dit gevoel versterkt. Met de komst van de expeditie schepen HANSEATIC inspiration en HANSEATIC nature wordt de trend verder doorgezet. Gasten delen het schip met een groep van niet meer dan 230 gepassioneerde ontdekkingsreizigers.
Allicht beleeft deze trend nog dit jaar een orgelpunt met de lancering van Evrima uit de Ritz-Carlton yacht collection. Het super jacht biedt plaats aan slechts 298 gasten en is zorgvuldig ontworpen om het ruime, residentiële gevoel van The Ritz-Carlton-hotels te combineren met de innovatieve ontwerpen van ‘s werelds meest stijlvolle jachtinterieurs. Dit staat in schril contrast met de beweging op mainstream schepen, waar het aantal passagiers steeds verder toeneemt en vaak de kaap van vijf-of zesduizend overschrijdt.
En deze week nog kondigde ook Four Seasons aan om eind 2025 met een nieuw schip van start te gaan in het premium segment. Het jacht krijgt 95 suites voor een capaciteit van 180 gasten. Het eerste Four Seasons schip wordt 207 meter lang en 27 meter breed met 14 dekken. Met een bouwprijs van 4.200.000 miljoen dollar per suite worden kosten noch moeite gespaard, aldus het bedrijf.
foto@fourseasons