
Antalya – In het Nirvana Cosmopolitan Hotel vierde Corendon Airlines haar twintigjarig bestaan met een gala en een persconferentie. Honderden partners, medewerkers en persvertegenwoordigers uit binnen- en buitenland kwamen samen om deze mijlpaal te vieren.
“Twintig jaar lijkt misschien niet veel, maar in de luchtvaart is dat een lange weg”, aldus Corendon Airlines CEO Yildiray Karaer. “We zijn trots op onze brand, en proberen die betrouwbaarheid op elk contactpunt voelbaar te maken – op de grond en in de lucht.”
De eerste vlucht – van Eindhoven naar Istanbul Sabiha Gökçen op 12 april 2005 – markeerde het begin van een opmerkelijk parcours. Sinds die eerste vlucht is Corendon Airlines flink gegroeid en heeft het ongeveer 37,5 miljoen passagiers vervoerd. Intussen bestaat de groep uit drie luchtvaartmaatschappijen met verschillende registraties: Corendon Airlines (Turkije), Corendon Dutch Airlines (Nederland) en Corendon Airlines Europe (Malta). Samen bedienen ze tientallen bestemmingen binnen Europa en daarbuiten. Vandaag telt de vloot zo’n 35 vliegtuigen en vervoert Corendon jaarlijks miljoenen passagiers.
Karaer benadrukte dat Corendon Airlines opereert in een zeer concurrentiële omgeving. “We moeten betrouwbaar blijven, flexibel zijn en onze kracht als team benutten. Alleen zo kunnen we blijven groeien.”
Tijdens zijn toespraak op het gala zelf sprak Karaer openhartig over de weg die Corendon heeft afgelegd: “In de luchtvaartsector zijn turbulenties onvermijdelijk. Elke dag zijn er nieuwe problemen, nieuwe uitdagingen. Maar we hebben nooit opgegeven. We werkten hard, geloofden in ons team, pasten ons snel aan en probeerden altijd het beste van onszelf te geven.” Hij benadrukte dat Corendon niet zomaar een luchtvaartmaatschappij wil zijn, maar “dé vakantieluchtvaartmaatschappij die mensen op een veilige, comfortabele en warme manier samenbrengt.” Ondanks de digitalisering blijft menselijk contact volgens Karaer essentieel: “We willen service en teamwerk centraal blijven stellen.”
Karaer maakte ook duidelijk dat Corendon bewust geen grote uitbreiding van de vloot voorziet in de komende jaren. De huidige uitdagingen in de luchtvaartsector, waaronder leveringsproblemen bij Airbus en Boeing, maken een behoudsgezinde strategie noodzakelijk. Door seizoensgebonden toestroom van reizigers kiest Corendon voor een hybride aanpak: in de zomer wordt capaciteit ingehuurd, in de winter worden eigen toestellen tijdelijk uitgeleend aan andere maatschappijen. Op die manier wordt het vlootbeheer optimaal afgestemd op de marktvraag.
Tegelijk blijft Corendon Airlines ambitieus op het vlak van toeristische expansie. De verbinding met Curaçao, een belangrijke bestemming voor Nederlandse klanten, blijft een strategisch speerpunt. Karaer sprak ook vol vertrouwen over Turkije als toeristische topbestemming. Volgens hem biedt Turkije een sterke combinatie van productkwaliteit en gastvrijheid.
De rode draad van de avond was vertrouwen. Vertrouwen in het merk, vertrouwen in het team, vertrouwen in de toekomst. Karaer benadrukte dat Corendon op alle niveaus probeert synergie te creëren tussen haar luchtvaart-, hotel- en touroperatingactiviteiten. “Onze strijd speelt zich niet enkel af in Turkije, maar ook in Nederland, België, Duitsland en ver daarbuiten. We investeren veel, en we proberen dat altijd te doen met het merk Corendon als centraal ankerpunt.”
Het jubileumgala vond plaats in het Cosmos Theatre. Na de officiële openingsceremonie volgde een toespraak van CEO Yildiray Karaer en medeoprichter Atilay Uslu. Nadien werden de gasten getrakteerd op een gevarieerd programma van optredens en dansacts. Karaer sloot zijn speech af met een warme boodschap aan alle aanwezigen: “Vanavond vieren we niet alleen het verleden, we doen ook een belofte voor de toekomst. Elk succes begint met een idee – en onze volgende ideeën staan.” Enkele sfeerbeelden.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.