
Vanaf 15 december 2024 wordt het aanbod tussen België en Nederland opgeschroefd met twee nieuwe treinen: de Eurocity Direct en Eurocity. Deze treinen vervangen de huidige Intercity tussen Brussel en Amsterdam.
De nieuwe Eurocity Direct rijdt met een maximale snelheid van 200 km/u, wat de reistijd verkort met drie kwartier tegenover de huidige IC-verbinding. De reis van Brussel-Zuid naar Amsterdam-Zuid duurt ongeveer 2 uur en 8 minuten, wat overigens maar gemiddeld acht minuten trager is dan de hogesnelheidstrein van Eurostar op dit traject. De trein houdt halt in de stations van Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Amsterdam Zuid, en zal zo’n 16 keer per dag rijden.
Een belangrijke kanttekening: de trein rijdt niet langer tot Amsterdam Centraal, maar tot het Zuidstation, dat op ongeveer 6 kilometer ligt van het Amsterdamse stadscentrum. Desondanks is er een metroverbinding vanuit dit station dat de reizigers alsnog in ongeveer een kwartier tot in het Amsterdamse stadscentrum brengt.
Ook het reiscomfort moet er volgens de spoorwegmaatschappijen NMBS en NS op de Eurocity Direct op vooruitgaan dankzij meer bagageruimte, wifi aan boord en stopcontacten bij de stoelen. Deze trein heeft een capaciteit van 413 passagiers.
De nieuwe Eurocity, die de huidige Intercity vervangt, zal op één wijziging na dezelfde route aanhouden. Op Nederlandse bodem is haar eindstation Rotterdam Centraal en rijdt dus niet meer tot in Amsterdam. Daarop na zijn de haltes zoals voorheen Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport-Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam Centraal.