
Brussels Airport vervroegt de uitrol van zijn nieuwe check-in- en boardingsysteem met twee maanden. Dat meldt de luchthaven in een LinkedIn-bericht, naar aanleiding van de cyberaanval bij leverancier Collins afgelopen week. Omdat de hersteltijd van het huidige systeem onzeker blijft, richt de luchthaven haar pijlen op het nieuwe systeem om de situatie het hoofd te bieden.
Vanaf maandag 29 september worden luchtvaartmaatschappijen stapsgewijs aangesloten op het nieuwe platform, dat oorspronkelijk pas in november 2025 in gebruik zou worden genomen. De uitrol, waarvoor zo’n 500 nieuwe werkstations nodig zijn, verloopt onder leiding van de eigen IT-teams, met toezicht van Collins. Volgens de luchthaven gaat het om een traject dat normaal drie weken in beslag neemt, maar nu in crisistempo moet gebeuren.
Om de overgang beheersbaar te houden, heeft de luchthaven gevraagd dat de maatschappijen het huidige annuleringspercentage van zo’n tien procent aanhouden tot en met zondag 28 september. Dit is een moeilijke beslissing, omdat we beseffen dat dit gevolgen heeft voor onze passagiers, maar het is noodzakelijk om de operaties zo vlot mogelijk te laten verlopen, klinkt het. Brussels Airport benadrukt nog dat de situatie dagelijks wordt geëvalueerd op basis van de voortgang van de uitrol.
“Ondanks de verstoring en de onbeschikbaarheid van ons gebruikelijke check-insysteem, zijn we erin geslaagd om dagelijks meer dan 500 vluchten te laten doorgaan en meer dan 70.000 passagiers te bedienen”, schrijft Brussels Airport-CEO Arnaud Feist. In datzelfde bericht steekt hij ook een pluim op de hoed van de luchthavengemeenschap, door te wijzen op de “opmerkelijke veerkracht” van de medewerkers, partners en afhandelaars. Met de versnelde overstap wil Brussels Airport opnieuw voorspelbaarheid brengen in de operaties en de druk op personeel en partners verlichten.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.