
Alle luchtvaartmaatschappijen die dit jaar vertrekken vanaf Brussels Airport kunnen een eenmalige premie opstrijken om Sustainable Aviation Fuel (SAF) te gebruiken als alternatief voor kerosine.
Door de hoge prijs van SAF komt het duurzamere alternatief voorlopig nog te weinig van de grond. Om die reden biedt de luchthaven een premie van maximaal 200 000 euro per luchtvaartmaatschappij aan, waarmee de maatschappijen volgens Brussels Airport tot 80 procent van de meerkosten van SAF kunnen dekken.
SAF wordt geproduceerd op basis van frituurvet, biomassa of dierlijke vetten, en vervolgens gemengd met gewone brandstof.
Subsidie
Voor de premie maakt Brussels Airport gebruik van een door de federale overheid toegekende subsidie van twee miljoen euro, gericht op de verduurzaming van de luchtvaartsector.
“De verhoging van het gebruik van SAF als vliegtuigbrandstof is een belangrijke factor in de ambitie van de luchtvaartsector om de CO2-uitstoot tegen 2050 tot nul te reduceren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. Het bedrijf streeft ernaar dat SAF tegen 2026 goed is voor 5 procent van het totale kerosinegebruik door de luchtvaartmaatschappijen.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vindt dat alle hefbomen op Belgisch en Europees niveau moeten worden geactiveerd om sneller de ecologische voetafdruk van de luchtvaartsector te verkleinen. “Dankzij dit nooit eerder geziene steunprogramma moedigen we de luchtvaartmaatschappijen aan om te kiezen voor SAF in plaats van fossiele brandstof”, aldus Gilkinet.