
Brussels Airlines stapt naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport. Volgens de luchtvaartmaatschappij is de omgevingsvergunning niet volledig in lijn met de Europese regels.
Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) gaf eind maart de nieuwe omgevingsvergunning zonder einddatum groen licht. Onder de voorwaarden van de vergunning valt geen verbod op nachtvluchten, maar het maximumaantal vliegbewegingen wordt wel geplafonneerd op 240.000 tegen 2032. Daarmee moet de luchthaven streven naar 30 procent minder omwonenden met ernstige slaapverstoring.
Brussels Airlines bekritiseert de omgevingsvergunning op basis van de door Europa opgelegde “gebalanceerde aanpak”. “Als overheden beperkingen willen opleggen aan Europese luchthavens, moeten er strikte Europese procedures worden gevolgd”, klinkt het bij Brussels Airlines.
De luchtvaartmaatschappij is in het licht van dit Europese kader van mening dat de voorwaarden van de omgevingsvergunning niet voldoende evenwichtig zijn. Het plafond op het aantal vliegbewegingen zou de groeimogelijkheden van Brussels Airlines flink beknotten. De luchtvaartmaatschappij vindt dat eerst andere maatregelen, zoals de vernieuwing van de vloot om geluidsoverlast te verminderen, een kans moeten krijgen. Als deze maatregelen niet doeltreffend genoeg zijn om te voldoen aan de voorwaarden, mag de overheid pas dan beslissen om het aantal vluchten te beperken.
Naast Brussels Airlines hebben reeds andere partijen uit diverse hoeken om verschillende redenen beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het gaat onder andere over de Waalse regering, de Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo), een groep van dertien milieuorganisaties en bewonersverenigingen, en naburige gemeenten.