
Daags na de aankondiging dat Brussels Airlines een “sterk zomerseizoen” achter de rug heeft, meldt de Lufthansa-dochter in een persbericht dat ze vijf spiksplinternieuwe Airbussen mag verwelkomen in haar vloot.
In juli en augustus, traditioneel de belangrijkste maanden voor de luchtvaart, vervoerde de maatschappij ruim 1,9 miljoen passagiers. Dat is 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een sterke zomer was broodnodig, aangezien de nationale stakingsacties tijdens het eerste halfjaar de balans voorlopig in het rood duwden.
Spanje blijft de populairste bestemming voor Belgische vakantiegangers, gevolgd door Italië en Portugal. Tegelijkertijd ziet de maatschappij een duidelijke stijging in de vraag naar koelere bestemmingen. Onder de noemer “coolcation” trekken steeds meer Belgen naar noordelijke regio’s om onder meer de hete zomers in Zuid-Europa te vermijden. Zo steeg de vraag naar Scandinavië deze zomer met zo’n 12 procent.
Vijf extra A320neo’s
Brussels Airlines neemt tegen 2027 vijf nieuwe A320neo’s op in haar vloot, bovenop de drie toestellen van hetzelfde type die nog dit jaar verwacht worden. Daarmee zal de vloot in 2027 in totaal dertien A320neo’s tellen, die worden ingezet voor korte- en middellangeafstandsvluchten.
Vier van de vijf toestellen zullen dienen ter vervanging van A320’s en A319’s. De A320neo is energiezuiniger, stoot circa 20 procent minder CO2 uit en is vijftig procent stiller. Bovendien beschikt het toestel over grotere bagagevakken, zodat meer rolkoffers in de cabine passen en het boarden vlotter kan verlopen. Al deze elementen moeten bijdragen tot lagere operationele kosten.
De vlootvernieuwing vloeit voort uit een groepsbestelling van moederbedrijf Lufthansa bij de Europese vliegtuigbouwer, die de levering vervolgens verdeelde over haar dochters Swiss, Austrian Airlines, ITA Airways en Brussels Airlines.
Voorts plant Brussels Airlines om de langeafstandsvloot uit te breiden tot 13 toestellen. Vanaf 2027 introduceert de maatschappij ook nieuwe cabines op het langeafstandsnetwerk.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.