
Brussels Airlines boekt een verlies van 189 miljoen euro in het jaar 2021. In 2020 bedroeg dat verlies nog 293 miljoen euro.
2021 begon met een beperkt vluchtschema, in lijn met de lage marktvraag als gevolg van hoge besmettingspercentages en lockdowns in heel Europa. Dit reisverbod had een zware impact op het eerste kwartaal van Brussels Airlines.
Op 19 april werd het reisverbod opgeheven en begon de vraag opnieuw te stijgen, terwijl ook de vaccinatiecampagne aan vaart won. Wat volgde was een snelle stijging van de vraag naar de zomer toe. Brussels Airlines hervatte in juni haar volledige hub operaties en bouwde tegen de zomer haar capaciteit op van 12% tot 53% van het niveau van vóór de pandemie.
De sterke en aanhoudende zomerpiek van 2021 leidde bij Brussels Airlines tot een positief derde kwartaal en de eerste winst sinds het begin van de pandemie. November bracht opnieuw stijgende besmettingsaantallen en veel beperkingen, waardoor de vraag opnieuw afnam. De eindejaarsperiode zorgde nog voor een korte maar sterke reispiek, alvorens terug te keren naar een lagere wintervraag als gevolg van de omikronvariant.
Brussels Airlines presenteerde in november 2021 een nieuwe look voor haar merk om een nieuwe start te markeren na de coronacrisis. Een nieuw signaal kwam er in juni 2021, toen de beslissing genomen werd om in de zomer van 2023 drie Airbus A320neo’s aan de vloot van Brussels Airlines toe te voegen.
Over heel 2021 was de vraag op het Afrikaanse netwerk stabiel, vooral dankzij de business- en VFR-segmenten (Visiting Friends and Relatives), terwijl het Europese segment volatieler was.
Hogere brandstofkosten (+62%) als gevolg van hogere prijzen en volumes, alsmede hogere vergoedingen en heffingen als gevolg van volumes (+55%) werden gedeeltelijk gecompenseerd door lagere personeelskosten (-17%).
Brussels Airlines zal haar capaciteit geleidelijk opvoeren om tegen juli 80% van haar niveau van 2019 te bereiken. Voor het hele jaar plant de luchtvaartmaatschappij te draaien op 74% van haar capaciteitsniveau van 2019.