
Brussels Airlines sluit 2022 af met een aangepaste EBIT van -74.1 miljoen euro, een verbetering van 115 miljoen euro ten opzichte van het jaar voordien. Brussels Airlines geeft aan “voor te liggen op haar businessplan, wat zich vertaalt in een groei van de vloot, nieuwe aanwervingen en de vervroegde terugbetaling van het stabilisatiepakket aan de Belgische regering op 15 december 2022, dankzij de steun van Lufthansa Group”.
De eerste maanden van 2022 werden nog beïnvloed door de gevolgen van omikron. Ook de zes stakingsdagen verspreid over het jaar hadden een aanzienlijke invloed op de algemene resultaten. Bovendien werden de resultaten van de maatschappij beïnvloed door de inflatie en de hoge brandstofkosten die slechts gedeeltelijk werden gecompenseerd door extra inkomsten.
De sterk winstgevende tweede helft van het jaar – inclusief het hoogste kwartaalresultaat in de 20-jarige geschiedenis van Brussels Airlines dat werd behaald tussen juli en september – volstond niet om de gecumuleerde verliezen in het eerste halfjaar van 2022 te compenseren.
Gedurende het afgelopen jaar verwelkomde Brussels Airlines 6,8 miljoen passagiers aan boord van haar vluchten, een stijging van 96% ten opzichte van 2021. Ook de inkomsten van de luchtvaartmaatschappij stegen in 2022, met een verbetering van 117% ten opzichte van 2021. Als resultaat bedraagt de aangepaste EBIT voor 2022 -74,1 miljoen euro.
Brussels Airlines heeft een lange traditie in het vliegen van en naar het Afrikaanse continent. De laatste zes maanden van 2022 bereikte de bezettingsgraad met 85% opnieuw het recordniveau van vóór de crisis.
“De zomer van 2022 was zonder twijfel een uitdaging door het snelle opvoeren van onze activiteiten”, aldus Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer bij Brussels Airlines. In 2022 verwelkomde Brussels Airlines meer dan 300 nieuwe werknemers, wat het totale aantal op bijna 3.250 brengt. Daarnaast staan op dit moment nog een 100-tal vacatures open in alle afdelingen van het bedrijf.
Om haar positie op Brussels Airport te versterken, zal Brussels Airlines in 2023 haar vloot verder uitbreiden met vier middellangeafstandstoestellen. Van de vier extra toestellen zullen twee Airbus A320’s de vloot van Brussels Airlines permanent vervoegen. Daarnaast gaat de maatschappij in zee met wetleasepartner CityJet, die gedurende de zomerperiode met twee CRJ toestellen zal vliegen. Deze kleinere toestellen met 85 tot 100 zitplaatsen zullen vluchten uitvoeren naar secundaire markten zoals Bordeaux (Frankrijk) en Billund (Denemarken), waardoor deze gebieden kunnen worden aangesloten op het intercontinentale en Europese netwerk van de luchtvaartmaatschappij.
Daarmee groeit de vloot van Brussels Airlines tot 36 middellangeafstands- en 9 langeafstandsvliegtuigen, tegenover respectievelijk 30 en 8 na de herstructurering in 2020.
Voor het eerst in haar geschiedenis zal Brussels Airlines nieuwe A320neo’s verwelkomen, waarvan drie in 2023 en nog eens twee in 2024. Deze toestellen zullen oudere A319’s en A320’s vervangen.
Sinds mei 2022 kunnen passagiers van Brussels Airlines bijdragen tot de aankoop van SAF door hun vlucht er gedeeltelijk mee te compenseren. Met de introductie van “Green Fares” voor alle vluchten van en naar Europa en Noord-Afrika op 15 februari dit jaar, wil Brussels Airlines haar passagiers ervan bewust maken dat ook zij kunnen helpen om de klimaatimpact van vliegen te verminderen.
Tot slot: Brussels Airlines mikt op sterke zwarte cijfers voor het komende jaar. In 2023 zullen de nog steeds hoge brandstofprijzen en de gevolgen van de indexering invloed hebben op het eindresultaat. Brussels Airlines heeft er echter alle vertrouwen in dat het de komende jaren duurzaam winstgevend kan worden.