
Brussels Airlines wil haar CO2-uitstoot tegen 2030 halveren ten opzichte van 2019. Tegen 2050 wil de luchtvaartmaatschappij CO2-neutraal zijn.
Vandaag is vlootvernieuwing de krachtigste maatregel om de CO2- en geluidsemissies van vluchten te verminderen. Bovenop de drie gloednieuwe A320 neo toestellen die in 2023 de vloot van Brussels Airlines vervoegen, investeert de luchtvaartmaatschappij – met de hulp van de Lufthansa Group – in twee bijkomende nieuwe A320 neo toestellen. De twee bijkomende A320 neo’s zullen de Airbus-fabriek verlaten in de loop van 2024 en zullen oudere A319 toestellen in de vloot van Brussels Airlines vervangen.
“Naast vlootvernieuwing zijn intermodaliteit en alternatieve brandstoffen belangrijke pijlers om onze klimaatambities te realiseren”, aldus Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines.
“De aansluiting van Brussels Airport op het netwerk van hogesnelheidstreinen is essentieel om het aantal korte vluchten terug te dringen. Dat is vandaag niet het geval. Bovendien zijn de meeste emissies afkomstig van langeafstandsvluchten, waarvoor vandaag geen geschikt alternatief bestaat. Daarom moeten we, samen met de hele sector, meer investeren in alternatieven voor fossiele brandstoffen. Bij Brussels Airlines streven we naar de eerste vlucht met Sustainable Aviation Fuel (SAF) in 2023. Maar om deze meer klimaatvriendelijke SAF op grote schaal te gebruiken, zullen er grote investeringen moeten gebeuren in productiefaciliteiten. Investeringen die we als sector niet alleen kunnen dragen.”
Foto: Peter Gerber, CEO Brussels Airlines. © Brussels Airlines