
We spreken Bruno De Lathauwer tijdens het Live To Travel Event in Gembloux waar zo’n 140 reisagenten present tekenen. Over drie events heen – in Vlaanderen, Wallonië en Nederland – mocht Live To Travel eind september goed 420 reisagenten verwelkomen. In een gesprek met TravMagazine maakt Bruno De Lathauwer van Live To Travel de balans op van de activiteiten op de Franstalige markt.
Hoe lang is Live To Travel actief op de Franstalige markt?
“Twee jaar. Het idee om onze activiteiten uit te breiden naar de Waalse markt is middenin de coronapandemie ontstaan. We stelden onszelf de vraag hoe we sterker uit de pandemie konden komen. De lancering op de Franstalige markt was het antwoord.”
Hoe hebben jullie het aangepakt?
“Een van de meest doordachte beslissingen die we destijds namen, was om onze website en brochures te vertalen naar het Frans én tegelijkertijd Franstalige reisspecialisten aan te werven. Op dit moment telt ons team 8 Franstalige experts. Het was niet evident om tijdens de pandemie ons team in die mate te versterken, maar toch zijn we er in geslaagd.”
Welke balans maak je op van de activiteiten van Live To Travel in Wallonië?
“Voor het tweede jaar op rij organiseren we het Live To Travel Event in Wallonië. Het is indrukwekkend om te zien dat we vanavond 140 reisagenten mogen verwelkomen. Dat is aanzienlijk! Franstalig België is goed voor ongeveer 20% van onze totale omzet. Er was dus zeker ruimte voor een gespecialiseerde touroperator als Live To Travel op de Franstalige markt.”
De marktomstandigheden – met o.a. het verdwijnen van Rainbow – zaten misschien ook wel wat mee.
“De beslissing om ons productaanbod ook in Wallonië te lanceren hadden we al genomen vóór het faillissement van Rainbow. Uit marktonderzoek bleek nl. dat er in Franstalige België een leemte was voor zowel reizen naar Afrika, Oceanië als voor exotische strandbestemmingen.”
Is jullie volledige aanbod beschikbaar voor de Franstalige markt?
“Absoluut. Niet alleen al onze reizen zijn beschikbaar voor de Franstalige markt, ook een team van Franstalige medewerkers staat klaar voor de Franstalige reisagent.”
Hoe ziet Live To Travel zijn verdere groei in Wallonië?
“Ik merk op dat we met Live To Travel in Wallonië een vergelijkbaar proces doormaken zoals dat in de beginjaren van Live To Travel in Vlaanderen het geval was. In onze beginperiode deden reisagenten vaak ook bij een andere touroperator een offerteaanvraag. Nu zien we dat reisagenten sowieso voor Live To Travel kiezen, zonder andere spelers te benaderen. In Wallonië zitten we nog in die eerste fase, waardoor de conversie op dit moment nog lager ligt dan in Vlaanderen. Op dat vlak zullen we de komende jaren ongetwijfeld de nodige stappen zetten. Het groeipotentieel is er alvast.”
Jullie lanceren tijdens de Live To Travel Events ook een rebranding.
“Dat klopt. Het is allemaal wat strakker, al blijft er ook figuurlijk een hoekje af – geheel in de stijl van Live To Travel. Het logo is heel verfrissend en de rebranding zet zich ook door in de nieuwe brochures, die heel fraai en stijlvol ogen.”