
Brand USA, de officiële marketingorganisatie voor toerisme naar de Verenigde Staten, is zwaar getroffen door de nieuwe begroting van de Amerikaanse president Donald Trump.
De federale bijdrage voor Brand USA wordt met 80 procent teruggeschroefd: van 100 miljoen dollar naar slechts 20 miljoen per jaar in 2026 en 2027.
‘Dit juist op het moment dat we wereldwijd promotiecampagnes zouden moeten intensiveren in aanloop naar de 250ste verjaardag van de VS, het WK 2026 en de Olympische Spelen in 2028’, zegt Geoff Freeman, president en CEO van US Travel Association.
Deze wijziging staat haaks op het oorspronkelijke voorstel van het Witte Huis. In de zogenoemde One Big Beautiful Bill Act, zoals Trump zijn pakket maatregelen noemt, werd nog volledige financiering van Brand USA voorgesteld. Toch pleitte de Senaatscommissie voor Handel, Wetenschap en Transport voor een drastische verlaging van de overheidssteun.
Daarnaast is er de stijging van de ESTA-kosten van 21 naar 40 dollar, waardoor reizen naar de VS duurder wordt. Deze inkomsten worden bovendien niet terug geïnvesteerd in de bezoekerservaring, en komen op een moment waarop buitenlandse reizigers juist kritiek uiten op de hoge prijzen, aldus Freeman van US Travel Association in zijn verklaring.
Binnen de reissector van de VS tekent zich inmiddels een duidelijke tweedeling af: sommige partijen profiteren, terwijl anderen zich ernstige zorgen maken.
Een van de opvallendste positieve onderdelen in het wetsvoorstel is een investering van 12,5 miljard dollar in de modernisering van het nationale luchtverkeersleidingssysteem. De Amerikaanse lobbyorganisatie Airlines for America reageerde positief.
‘Dit is een belangrijke eerste stap in de uitvoering van president Trumps visie op een gloednieuw, ultramodern systeem’, aldus de organisatie.
Aanleiding voor de moderniseringsslag was een reeks storingen op Newark Liberty International Airport, waar luchtverkeersleiders kampten met uitval van radar- en communicatiesystemen. De situatie leidde tot ziekteverzuim en dwong de Federal Aviation Administration (FAA) ertoe het aantal vluchten te beperken. In mei presenteerde minister van Transport Sean Duffy daarom een ingrijpend hervormingsplan voor de luchtverkeersleiding.
Geoff Freeman van US Travel Association zegt ondertussen te blijven hopen op herstel van volledige financiering voor Brand USA.
‘De begroting van president Trump voorziet in volledige financiering; het Congres moet dat honoreren. We verwachten eind 2025 een kans om dit aan te pakken via een alomvattend begrotingsvoorstel.’
Daarnaast blijft de organisatie druk uitoefenen op vertraging of verlaging van de visumkosten. Volgens Freeman moet de toerismesector zijn boodschap krachtig blijven herhalen.
‘Onze boodschap aan beleidsmakers is helder: internationale bezoekers dragen bij aan bijna één op de tien banen in de VS, en Brand USA is cruciaal om inkomend toerisme te stimuleren en economische groei te bevorderen. De strijd is nog niet gestreden. Wij blijven ons inzetten om de tegenslagen tijdelijk te laten zijn en ervoor te zorgen dat Amerika de meest toegankelijke, gastvrije en gewilde bestemming ter wereld blijft.’
Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft donderdag na een urenlange zitting voor de belasting- en uitgavenwet van Trump gestemd. De wet, die Trump zelf de Big Beautiful Bill noemt, is nipt aangenomen. De uitslag was 218-214. Twee Republikeinen stemden tegen. Deze week stemde ook de Amerikaanse Senaat al in. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.