
De reiswereld is constant in beweging en technologie speelt hierin een steeds grotere rol. Bij Travel Counsellors wordt vol ingezet op innovatie. Vincent Hekkert (Head of Performance) vertelt over de integratie van Planisto en de ontwikkelingen op het gebied van AI bij Travel Counsellors.
Travel Counsellors nam Planisto in januari 2024 over. De integratie van de belangrijkste onderdelen is in volle gang. ‘De technologie van Planisto bestaat uit vier hoofdcomponenten: de journey builder, de digitale offerte, het digitale roadbook en een uitgebreid contentmanagementsysteem. Wat nu al volledig is geïntegreerd, zijn de digitale offerte en het digitale roadbook. Beide onderdelen zijn ingebouwd in onze eigen MyTC-app’, legt Hekkert uit.
Journey builder
De journey builder is momenteel het focuspunt voor verdere integratie. ‘Bij de journey builder staat de beleving centraal, niet zozeer het product. Waar bijvoorbeeld Booking.com of Expedia puur productgedreven zijn, gaat de journey builder uit van wat een klant wil beleven. Dit betekent dat de nadruk ligt op de bestemming. Gebruikers kunnen eenvoudig plaatsen toevoegen aan een reis. Dit wordt visueel ondersteund met een kaart en afstandsberekeningen. Ook krijgen gebruikers AI-adviezen voor mogelijke interessante plaatsen gebaseerd op de huidige locatie. Het is ook mogelijk om gemakkelijk producten toe te voegen en onderdelen aan te passen. Bij Travel Counsellors hebben we ons eigen Phenix-boekingsplatform, waar alle producten te vinden zijn, van ferry’s, excursies tot cruises. Het doel is om de architectuur zo aan te passen dat de journey builder met het gigantische aanbod van Phenix gebruikt kan worden om complete vakanties samen te stellen.’
Waardevolle ervaring
De uitrol van de digitale offertes vond eerst plaats in België en Nederland, vóór andere landen als Engeland, Ierland, Zuid-Afrika en de Emiraten. Dit betekent dat Belgische reisprofessionals al waardevolle ervaring opdoen en helpen eventuele ‘kinderziektes’ te verhelpen. De feedback van de TC’s is overweldigend positief, laat Hekkert weten: ‘Ze zijn er ontzettend blij mee, want het Planisto dat ze kenden was maar voor een select aantal bestemmingen beschikbaar, waarvan Amerika de grootste was. Omdat het nu gekoppeld is aan ons volledige aanbod in Phenix, is het nu beschikbaar voor alle landen.
AI
De impact van AI gaat verder dan alleen Planisto. ‘Bij Travel Counsellors is de AI-knop keihard ingedrukt. Van marketing en financiën tot de administratie. Op alle fronten wordt gekeken hoe AI ons kan helpen. De eigen ontwikkelde TC Copilot is hierin een heel belangrijk onderdeel. De TC Copilot helpt Travel Counsellors bij het vinden van het juiste product en de juiste vakantie, gebaseerd op uitgebreide klantdata zoals eerdere vakanties, reisgezelschap en leeftijd. Daarnaast kunnen reisadviseurs vragen stellen over bijvoorbeeld het aanpassen van een rondreis of commissiepercentages van leveranciers. Ze krijgen direct het juiste antwoord. Een unieke functie is dat de TC Copilot suggesties doet voor de marge die een Travel Counsellor op een product kan zetten. Dit advies is gebaseerd op een analyse van marktdata, prijsstellingen, historische gegevens en het moment van boeken.’
Vindbaarheid
De menselijke kennis blijft cruciaal, vooral omdat AI-samengestelde reizen nog vaak tekortkomingen vertonen. Juist de combinatie van mens en AI werkt volgens Hekkert heel positief. ‘AI kan zelfs consumenten helpen bij het vinden van de juiste Travel Counsellor, bijvoorbeeld een prijswinnende specialist voor Zuid-Afrika. We zijn al bezig om ervoor te zorgen dat onze adviseurs goed vertegenwoordigd zijn via AI-kanalen zoals ChatGPT, zodat consumenten hen kunnen vinden om hun droomreis samen te stellen.’
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.