
In het tijdsbestek van een half uur bereikten ons twee persberichten. Eén vanuit TUI België, één vanuit TUI Nederland. In België werd aangekondigd, dat de TUI fly bestemmingsportefeuille vanuit Antwerpen zou uitgebreid worden met Tenerife, Antalya en Heraklion, vanaf 30/06. Nederland kondigde trots aan, dat vanaf 30 juni de klanten van TUI Nederland ook vanuit Antwerpen zouden kunenn vertrekken, naar maar liefst 7 bestemmingen: Mallorca, Ibiza, Heraklion, Antalya, Tenerife en Malaga. De vluchten worden uitgevoerd “samen met TUI België”.
De timing van dit nieuws kan uiteraard niet afzonderlijk worden gezien van de aankondiging, op 20 oktober 2022, door TUI fly België, van de komst van drie nieuwe Embraer toestellen van het type E 195-E2. “Deze toestellen krijgen Antwerpen als thuisbasis” werd toen reeds gesteld. Naast verbeteringen op vlak van eco-vriendelijkheid tegenover het vorige gebruikte Embraer type, de E190, hebben de nieuwe toestellen 136 stoelen, 24 meer dan de 112 stoelen in het vorige toestel.
Tot op heden vloog TUI fly vanuit Antwerpen niet verder dan 1900 kilometer. Afhankelijk van de lengte van de startbaan, de vluchtbezetting en de windrichting kan de E195 E2 een afstand tot 4455 kilometer overbruggen. Door de beperkte lengte van de startbaan in Antwerpen kan de E195 E2 van daaruit bestemmingen tot 2280 kilometer verder bereiken. Vandaar de uitbreiding met “verdere” bestemmingen zoals TFS, AYT en HER.
Wie werkt in grote bedrijven met internationale vestigingen met elk hun eigen targets, weet: omzet is omzet, en soms geldt: eigen omzet en dus eigen budget en dus eigen targets eerst. Dat gold ook lang tussen TUI België en TUI Nederland. Verregaande samenwerking lijkt echter steeds logischer te worden, met wellicht steeds vaker een tikkeltje méér druk vanuit de groep om het de klant niet te moeilijk te maken. Een goed voorbeeld hiervan is Antwerpen: vroeger moesten Nederlanders die voor een TUI-reis vanuit Antwerpen wensten te vertrekken, boeken via TUI België. Dat werd in het grensgebied trouwens vlot gedaan, met alle prijsvergelijkingen van dien.
De zomerproblematiek op Schiphol heeft de “vlucht via België” – pun intended- nog wat groter gemaakt. Het recente initiatief van Corendon om in te zetten op Brussels Airport is nergens ongemerkt voorbijgegaan – ook niet op de hoofdkantoren van TUI in Oostende, Brussel en Rijswijk. Iets zegt ons dan ook, dat men vanuit het idee “TUI omzet eerst” de beslissing heeft genomen, om Antwerpen als Benelux-knooppunt te officialiseren. Met ander woorden: de klant deed het toch, en men maakt het de klant wat gemakkelijker door alles vanuit beide landen aan te bieden. If you want to beat the system, the system adapts itself, zoiets.
Het wordt nog een interssante zomer, zeer zeker op tactisch vlak. Flexibiliteit wordt het toverwoord. Hell, yes!