
Bij de officiële start van de herfst maakte TravMagazine BeLux zich op voor een goed gesprek met Annelies en Lieven Bossaert. Samen staan ze aan het roer van niche touroperator Travelworld. Ze vertellen openhartig waarom ze tijdens de coronacrisis zijn trouw gebleven aan hun DNA van verre reizen specialist en hoe hen dat vandaag geen windeieren legt. Hierbij alvast enkele fragmenten uit dit boeiende interview. Het volledige relaas lees je in de volgende editie van TravMagazine BeLux (printnummer) dat momenteel wordt gedrukt.
Hoe kijken jullie naar het komende winterseizoen?
Lieven: “Ook op de verre bestemmingen worden de coronamaatregelen voortdurend versoepeld. Dat speelt dus in onze kaart. Bovendien liggen klanten nog maar weinig wakker van Covid-19. Het ene probleem is echter amper van de baan of het volgende dient zich al aan, m.n. de energiecrisis. De laatste weken neemt de klant op basis daarvan een ietwat afwachtende houding aan.”
Doe eens een voorspelling. Welke bestemmingen zullen zich de komende periode op het voorplan werken?
Lieven: “De Aziatische bestemmingen maken dit najaar ongetwijfeld hun comeback. Voor bestemmingen zoals Indonesië of Bali hangt een en ander natuurlijk af van het vluchtaanbod én de prijzen die de luchtvaartmaatschappijen in de markt zetten.”
Annelies: “Voeg Thailand gerust toe aan het lijstje. En nu Sri Lanka politiek in rustiger vaarwater terechtkomt, zal ook deze bestemming zich langzamerhand herstellen. Via onze lokale agenten houden we sowieso de vinger aan de pols wanneer zich nieuwe ontwikkelingen én mogelijkheden aandienen.”
Luchtvaartmaatschappijen voelen de stijging van de brandstofprijzen. De zwakke euro voor bestemmingen waar in dollar moet worden betaald speelt ook niet in het voordeel van diverse bestemmingen. Hoe maken jullie het toch aantrekkelijk voor de klant?
Lieven: “Dat klopt, maar vergeet niet dat onze long haul partners en hoteliers staan te popelen om Belgische reizigers te ontvangen. We hebben samen met onze lokale partners heel wat agressieve deals uitgewerkt die het wel heel aantrekkelijk maken. Ik geef reisagenten de raad om onze promo’s goed in de gaten te houden. Daarnaast is de reishonger van heel wat mensen lang nog niet gestild.”
Annelies: “De algemene kost van het leven in eigen land weegt sterker door op de beslissing van de klant en zijn beschikbaar reisbudget.”
Lieven: “Zodra de reis bij ons geboekt is, is ze ook effectief geboekt en zal de prijs niet meer wijzigen. Met andere woorden: brandstoftoeslagen, dollar-toeslagen of prijsfluctuaties worden niet doorgerekend aan de klant.”
Het volledige interview lees je in de volgende editie van TravMagazine BeLux (printnummer) dat momenteel wordt gedrukt.