
American Airlines zet in op een toekomst waarin supersonische jets terugkeren in het luchtruim en passagiers op sommige routes pendelen met snelheden die ruwweg twee keer zo snel zijn als de huidige commerciële vliegtuigen.Hoe groot die weddenschap precies is, blijft echter onduidelijk. American, dat zei een aanbetaling te hebben gedaan voor maximaal 20 supersonische jets met de optie om er nog eens 20 te kopen, weigerde de financiële voorwaarden van de deal, die dinsdag werd aangekondigd, bekend te maken.Alles hangt echter af van de vraag of het bedrijf dat de supersonische jets zal bouwen, Boom Supersonic, zijn hoge beloften kan waarmaken. Experts hebben zich afgevraagd of supersonische jets wel een terugkeer zullen kennen.
Boom ontwikkelt een straalvliegtuig, de Overture, dat volgens het bedrijf 65 tot 80 passagiers zal kunnen vervoeren aan bijna twee keer de geluidssnelheid.
Maar het vliegtuig bevindt zich nog in een vroeg stadium van ontwikkeling. Boom heeft onlangs een “verfijnde” versie van het vliegtuig onthuld, dat naar eigen zeggen enkele windtunneltests heeft doorstaan. Het bedrijf moet echter nog een testvlucht uitvoeren en de eerste productievoertuigen zullen volgens een persbericht niet voor 2025 van de band rollen.
Wellicht nog net iets belangrijker dan de mogelijkheid tot productie, is de vraag of de consument binnen enkele jaren (nog) wel interesse zal hebben in nog sneller vliegen. Een en ander staat immers haaks op de groeiende gevoeligheid voor de klimaatdreiging, en een post-corona houding rond het “faster, higher, stronger” adagio van de vorige decennia. Een absoluut te volgen dossier, dit.