
Amadeus, het B2B-platform voor luchtvaartmaatschappijen, hotels en reisagentschappen, neemt het reistechnologiebedrijf Vision-Box over in een deal van 320 miljoen euro. “Alle noodzakelijke regelgevende goedkeuringen” voor de overname zijn intussen ontvangen, meldt Amadeus maandag in een persbericht.
Vision-Box, dat is opgericht in 2001, is gespecialiseerd in luchtvaartbiometrie en geautomatiseerde grenscontroles. Met deze technologie kan je op basis van gezichts- en ID-herkenning bijvoorbeeld douanepoortjes openen.
Het bedrijf, gevestigd in Portugal, boekte in 2023 een omzet van 70 miljoen euro en een operationele winst van 20 miljoen euro. De CEO Miguel Leitmann en de 470 medewerkers van het bedrijf zullen zich bij Amadeus voegen.
Volgens Amadeus zal het bedrijf in staat zijn om “een volledig geïntegreerde reiservaring te leveren vanaf het moment van boeken tot aankomst op de luchthaven, incluis grenscontrole en instappen”.
Bij de eerste aankondiging van de deal in januari benadrukte Amadeus de voordelen van “biometrische interoperabiliteit” tussen luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en grenscontroleautoriteiten. Het bedrijf merkte tevens op dat de markt voor geautomatiseerde grenscontrole naar verwachting zal groeien van 48 miljard dollar (44,33 miljard euro) in 2023 naar 86 miljard dollar (79,43 miljard euro) in 2028.