
Wij hebben in ons kantoorgebouw aan de Luchthavenlaan in Vilvoorde nieuwe buren: Avitour betrekt de “belendende kantoren” bij ons op de tweede verdieping. Zo krijg je vele interessante gesprekken in de wandelgangen en aan het koffie apparaat. (Wat heerlijk dat dit weer kan, trouwens!)
Avitour Strateeg Alain Kisiel vertelde ons, in het kader van een gesprek over de zomerboekingen, dat Avitour en volgens zijn contacten ook een groot deel van de rest van de reisdistributie, een goed jaar aan het maken is. Alain: “Dynamische reisagenten zien hun inspanningen beloond, krijgen veel vraag en kunnen aan hoge conversiegraden werken en zien nieuwe klanten beroep op hun diensten doen. Dat is een evolutie die vanaf het begin van het jaar bezig is, waarbij verschillende van onze leden zelfs hogere omzetcijfers kunnen noteren dan in 2019.”
“Het enige moment wanneer iedereen een vertraging in de boekingen constateerde was in maart, bij het uitbreken van de oorlog. Maar in april, mei en juni gingen de boekingen verder de hoogte in. Ook tijdens de zomermaanden, ondanks het mooie weer en de berichten over chaotische toestanden, bleef een stevige vraag naar echte last minute vakanties duren. Wij en onze leden kunnen dus niet anders dan tevreden zijn, vandaag.”
Op de vraag hoe de ervaren Avitour–leider de invloed van de economische crisis en de hoge energieprijzen inschat, antwoordt hij voorzichtig: “Dat heeft altijd invloed. De vraag is hoe groot de werkelijke impact zal zijn op de gezinsbudgetten. Ik ben er zeker van, en dat konden we ook al deze zomer zien, dat de lagere inkomensklasse haar vakantieplannen wijzigt. Er wordt al sneller gekozen voor een vakantie in eigen land, en/of een trip met de auto. De impact op de goed verdienende middenklasse is voorlopig niet merkbaar. Maar niemand heeft een gouden bol – dat weten we onderhand wel zeker!”