
Luchtvaartmaatschappijen hebben in 2024 meer verdiend aan aanvullende diensten dan ooit tevoren. Volgens het nieuwe Yearbook of Ancillary Revenue stegen de wereldwijde inkomsten uit deze bron tot ruim 148 miljard dollar.
Terwijl de gemiddelde ticketprijzen daalden, was een forse stijging te zien uit onder andere bagagekosten, stoelreserveringen, upgrades en creditcardprogramma’s.
Feit is dat de zogeheten ancillary revenues (alle extra inkomsten naast de ticketprijs) in 2024 een nieuw hoogtepunt bereikten. Uit onderzoek van adviesbureau Idea Works, dat 61 luchtvaartmaatschappijen onder de loep nam, blijkt dat er wereldwijd meer dan 148 miljard dollar aan extra’s werd geïncasseerd. Daarmee is het vorige recordjaar 2019 ruimschoots overtroffen.
Een belangrijke trend is de groei van Basic-Economy-tarieven, waarbij reizigers met diverse beperkingen te maken krijgen. Hierdoor worden upgrades en betaalde extra’s aantrekkelijker, of zelfs noodzakelijk.
Vooral lowcost maatschappijen bleken hierin succesvol. Zo haalde het Amerikaanse Frontier Airlines maar liefst 62 procent van zijn totale omzet uit aanvullende diensten en voert daarmee de wereldranglijst aan. Ook Spirit, Volaris, Breeze en Allegiant overschreden de grens van 50 procent. Voor deze vijf airlines geldt inmiddels dat meer dan de helft van hun omzet niet langer uit tickets, maar uit aanvullende inkomsten komt.
In Europa spelen carriers als Wizz Air, Volotea, easyJet en Pegasus hoog mee in de ranglijsten. Hun succes komt voort uit hun strikte bagage- en stoelbeleid, gecombineerd met slimme prijsstrategieën waarbij tarieven voor stoelselectie worden aangepast aan de vraag.
Gemiddeld stegen de inkomsten uit aanvullende diensten in 2024 met 2,5 procent per passagier, terwijl de ticketopbrengsten met 3,8 procent terugliepen. Traditionele maatschappijen zagen hun ancillary-inkomsten zelfs met 5,3 procent groeien, maar moesten tegelijk een daling van zes procent in ticketprijzen incasseren, aldus het rapport.
De toenemende afhankelijkheid van aanvullende inkomsten verandert het speelveld in de luchtvaart. Door de groei van Basic-Economy-tarieven gaan traditionele maatschappijen steeds meer lijken op prijsvechters. Dat levert kansen op, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de positionering en het onderscheidend vermogen in de markt. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.