
De Singapore Airlines Group heeft het boekjaar 2024-2025 afgesloten met een recordnettowinst van 2,78 miljard Singaporese dollar, wat neerkomt op ongeveer 1,91 miljard euro. Die piek is in belangrijke mate te danken aan een eenmalige boekwinst van omgerekend 689 miljoen euro, voortvloeiend uit de fusie tussen Air India en Vistara.
Vistara, tot voor kort een joint venture van Singapore Airlines (49%) en het Indiase conglomeraat Tata Group (51%), werd in november 2024 volledig geïntegreerd in Air India, dat eigendom is van Tata. Als onderdeel van de fusie verkreeg Singapore Airlines een strategisch belang van 25,1 procent in de vergrote Air India-groep. Daarmee versterkt de Aziatische luchtvaartmaatschappij overigens haar aanwezigheid op de snelgroeiende Indiase markt.
De omzet van de Singapore Airlines-groep steeg met bijna 3 procent tot ongeveer 13,5 miljard euro, gedragen door een aanhoudend sterke vraag naar passagiers- en vrachtvervoer. In totaal vervoerden Singapore Airlines – die vier keer per week vliegt vanuit Brussel – en lagekostendochter Scoot samen 39,4 miljoen passagiers, een stijging van 8,1 procent op jaarbasis.
Toch daalde de operationele winst tot zowat 1,18 miljard euro – een terugval van bijna 40 procent vergeleken met vorig jaar. De kosten liepen op door capaciteitsuitbreiding en hogere uitgaven aan personeel en diensten. Digitaliseringsprojecten en productiviteitsmaatregelen temperden de stijging, maar konden ze niet volledig compenseren.
Voorts zakte de bezettingsgraad van de vliegtuigen licht naar 86,6%, omdat de uitbreiding van het netwerk sneller ging dan de groei in passagiers. Eind maart telde de vloot 205 toestellen met een gemiddelde leeftijd van net geen acht jaar. Momenteel heeft de groep 78 vliegtuigen in bestelling staan.
De bonus voor het personeel bedraagt dit jaar ongeveer 7,5 maandlonen – nog steeds royaal, al is het iets lager dan de uitkering van min of meer 8 maandlonen vorig jaar. In haar vooruitblik wijst de woordvoerder van de luchtvaartgroep op “geopolitieke spanningen, handelstarieven en haperende toeleveringsketens als factoren die de markt onder druk kunnen zetten”.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.