
Vandaag kondigde Air Canada een koopovereenkomst aan voor 30 ES-30 elektrisch-hybride vliegtuigen die door het Zweedse Heart Aerospace worden ontwikkeld. Dit revolutionaire vliegtuig, dat naar verwachting in 2028 in gebruik zal worden genomen, zal geen emissies veroorzaken als het op batterijen vliegt en aanzienlijke operationele besparingen en voordelen opleveren.
Met de ES-30 kan Air Canada op meer duurzame wijze regionale en bevoorradingsroutes bedienen. Op middellange tot lange termijn kan het op een milieuvriendelijke manier lokale gemeenschappen verbinden. Het toestel zal 30 passagiers kunnen vervoeren met drie zitplaatsen tegenover elkaar (in een 2X1-configuratie), een kombuis en een toilet.
Het vliegtuig zal worden aangedreven door lithium-ion batterijen en zal stiller zijn, betere operationele parameters hebben, betrouwbaarder zijn en een kleinere ecologische voetafdruk hebben dan conventionele turbopropvliegtuigen. Het zal ook worden uitgerust met reserve-hybride generatoren die duurzame vliegtuigbrandstof kunnen gebruiken. Volledig geladen zal de ES-30 naar verwachting een volledig elektrisch, emissievrij bereik hebben van 200 km. Dit kan worden uitgebreid tot 400 km met stroom aangevuld door de generatoren, en tot 800 km als de lading wordt beperkt tot 25 passagiers. De oplaadtijd voor het vliegtuig zal naar verwachting 30 tot 50 minuten bedragen.
foto@AirCanada