
Thai Airways vierde begin december het éénjarig jubileum van de heropening van haar route tussen Bangkok en Brussel. De rechtstreekse verbinding tussen Thailand en België werd op 1 december 2024 hervat, nadat de coronacrisis zwaar had ingehakt op de internationale operaties van de maatschappij. Wat volgde, was een voorzichtige maar succesvolle heropbouw.
Tijdens een persoonlijk gesprek met TravMagazine bevestigt Kittiphong Sansomboon, Chief Commercial Officer van Thai Airways, dat de route nu bijzonder goed presteert. De dagelijkse vlucht, uitgevoerd met een Boeing 787-8 in tweeklassenconfiguratie, haalde tussen januari en november 2025 een gemiddelde bezettingsgraad van 85%.
“De markt reageerde sneller dan voorzien,” benadrukt Sansomboon. “Zowel Belgische vakantiereizigers als de grote Thaise gemeenschap in België hebben de verbinding meteen opnieuw omarmd. Daarnaast zien we een stijgende vraag uit de zakelijke markt. Brussel is voor ons een strategische toegangspoort tot Europa en de cijfers tonen dat het vertrouwen volledig is teruggekeerd.”
Groeiplannen
Thai Airways is klaar om de passagierscapaciteit naar Brussel te verhogen door een groter toestel in te zetten. De maatschappij bekijkt een overstap naar vliegtuigen zoals de Airbus A350, maar de levering van nieuwe langeafstandstoestellen staat pas gepland vanaf 2027.
Na de pandemie hervatte Thai Airways haar activiteiten met minder toestellen, een direct gevolg van het hervormings- en reddingsplan. Ondertussen zijn er wel grote bestellingen geplaatst, maar de eerstvolgende leveringen bestaan voornamelijk uit kleinere Airbus A321neo-toestellen voor regionale routes in Azië.
De eerste nieuwe Airbus A321neo’s komen in januari 2026 aan. Ze zullen worden ingezet op regionale vluchten zoals Bangkok–Vientiane, Bangkok–Hanoi en Bangkok–Ho Chi Minh City. Dat zijn bestemmingen die bijzonder populair zijn bij passagiers die vanuit Brussel via de hub in Bangkok doorreizen. Thai Airways zet dan ook sterk in op het promoten van Bangkok als hub, met extra focus op Noordoost-Azië: Japan (vijf bestemmingen), China (zes bestemmingen), Zuid-Korea en Taiwan.
“Voor Europa moeten we nog even geduld hebben,” vertelt Sansomboon, “maar de capaciteitsuitbreiding op Brussel zit alvast in onze strategische planning voor de winter van 2026/2027. De vraag is er. Het is nu kwestie van de juiste vliegtuigen op het juiste moment te krijgen.”
In Bangkok: een blik achter de schermen bij het Technical Department
Tijdens een exclusieve rondleiding in het Technical Department van de luchtvaartmaatschappij werd duidelijk hoe intensief Thai Airways investeert in betrouwbaarheid en efficiëntie. Onder de imposante infrastructuur bevinden zich onder meer werkplaatsen voor vliegtuigelektronica, motoronderhoud en geavanceerde diagnosetechnieken.
Teamleader Narongsak Kerdsart legt TravMagazine uit hoe de vloot stap voor stap wordt gemoderniseerd en hoe de maatschappij nog sterker inzet op duurzaamheid. Daarbij speelt de Boeing 787-familie een sleutelrol: licht, zuinig en uiterst geschikt voor zowel de middellange als lange afstanden.
Met een grote onderhoudscapaciteit en de mogelijkheid om snel tussen projecten te schakelen, vormt het technische centrum een essentiële pijler in de strategie om internationale routes, waaronder die naar Brussel, stabiel uit te bouwen.
Investeren in beleving: nieuwe ‘Taste & Tales’-campagne
Naast de modernisering van de vloot werkt Thai Airways ook aan een verfijning van het inflight-product. De persreis stond daarom ook in het teken van de nieuwe “Taste & Tales”-campagne, die de Thaise gastvrijheid en culinaire tradities centraal plaatst.
Passagiers mogen uitkijken naar vernieuwde menu’s, moderne cabine-inrichtingen en een sterkere beleving van de Thaise cultuur aan boord. Met deze vernieuwingen wil de maatschappij haar positie op de Europese markt versterken, zeker nu de concurrentie op de Zuidoost-Azië-routes opnieuw toeneemt.
“De ervaring aan boord moet kloppen met het Thailand-gevoel,” zegt Sansomboon, “het gaat niet enkel om comfortabel reizen, maar om onderweg al in de sfeer van het land te komen.”
Auteur tekst en beeld: Steven Decraene







Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.