
Tijdens het Gala van de Travel Awards, op vrijdag 21 november 2025, nam Jan Peeters officieel afscheid van een sector die hij mee hielp vormen, vernieuwen en inspireren. Na meer dan vier decennia in de reissector sluit Jan Peeters nu een indrukwekkend hoofdstuk af.
Het was een bijzonder pakkend moment toen Annabelle Peeters, op de tonen van Rising van Natalia, het podium betrad. Voor een publiek van ruim 1.000 reisprofessionals sprak ze haar vader rechtstreeks toe, met woorden vol bewondering – niet alleen voor zijn uitzonderlijke carrière, maar vooral voor de warme en inspirerende vader die hij altijd is geweest. De ontroering was tastbaar toen Jan het podium opkwam om zijn dochter in de armen te sluiten.
Even later vervoegde Jan’s partner en TRAVelMedia BeLux Commercial Director, Kate Vansteenkiste, het podium om het moment compleet te maken. Wat volgde waren warme en oprechte speeches van onder meer Erwin Dezeure (Center Parcs), Ulrich De Smet (YelloSun) en Arjan Kers (TUI BeNe), die elk op hun eigen manier een beeld schetsten van de toerisme-man Jan Peeters en herinneringen ophaalden aan de vele professionele en persoonlijke mijlpalen uit Jan’s carrière.
Tot slot overhandigde TRAVelMedia BeLux general manager en hoofdredacteur Bart Matthijs namens het volledige team een speciaal “Jan Peeters Magazine” – een eerbetoon aan de carrière van Jan Peeters, gevuld met verhalen en getuigenissen van reisprofessionals die samen met hem de weg aflegden.
Jan was zichtbaar geëmotioneerd, kreeg een minutenlange staande ovatie en verliet – letterlijk en figuurlijk – het podium door de grote poort. Een waardig afscheid van een icoon. Hell yes!
Carrière in de kijker
Wat begon als een internationale ervaring – Engelse les geven in Gabon en Marokko in de jaren tachtig – groeide uit tot een carrière die de Belgische reissector diepgaand heeft beïnvloed. In 1986 stapte Peeters in de wereld van het toerisme bij Sun International, waar hij als Contracting Manager hotelcontracten en regio’s beheerde van Europa tot Afrika en het Midden-Oosten. Enkele jaren later, bij Center Parcs Belux, zette hij als Director Sales & Marketing een vernieuwend distributiemodel op poten dat omzetgroei en marktaandeel een stevige boost gaf.
Zijn strategisch inzicht en communicatieve flair brachten hem vervolgens naar Randstad Belgium, waar hij als Corporate Director Marketing & Communication een multichannelstrategie uittekende – een voorbode van de geïntegreerde aanpak die later zijn handelsmerk zou worden. Daarna volgde een internationale uitdaging bij Groupe Accor, waar hij als Brand Director Novotel Worldwide rond de eeuwwisseling meewerkte aan de wereldwijde herpositionering van het merk.
Aan het begin van de jaren 2000 maakte Peeters de overstap naar het management van Belgische touroperators. Hij leidde Sunair Vakanties door een moeilijke herstructurering en realiseerde vervolgens bij Bosphorus Travel een opmerkelijke turnaround. Later nam hij als CEO North & Eastern Europe bij First Choice Holidays PLC de leiding over meerdere merken in uiteenlopende markten.
Hij stichtte daarna Travolon Training & Travel Industry Knowledge Center, waar hij internationale spelers in hospitality, toerisme en cruise begeleidde. Peeters was de drijvende kracht achter het platform Travel360°, dat uitgroeide tot hét B2B-communicatie- en kennisplatform voor de reis- en hospitalitysector in de Benelux.
Na de coronapandemie creëerde hij met zijn Nederlandse vennoten en een sterk Belgisch team TRAVelMedia Belux, dat een marktdominante plaats inneemt in de Belgische vakpers. Op het Travel Awards Gala werd Jan Peeters niet alleen worden gevierd om zijn carrière, maar vooral om zijn invloed op een sector die dankzij zijn inzet sterker en meer verenigd is geworden. Jan Peeters geeft nu met vertrouwen het stokje door aan het bestaande team van TRAVelMedia BeLux. Zijn visie, gedrevenheid en liefde voor de sector gaan verder in het werk van het team dat hij jarenlang mee vormgaf.













Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.