
Aan boord van de MSC Grandiosa is het Gigatour-congres 2025 officieel van start gegaan. De zesdaagse cruise over de Middellandse Zee, van Rome tot Genua, met haltes in Palermo, Ibiza, Valencia en Marseille, brengt 46 reisagenten, partners en medewerkers samen voor een inspirerende mix van professionele inzichten en ontdekkingen.
De openingsspeech kwam van VRT-journalist en TravMag-redacteur Steven Decraene, die met een uiteenzetting over geopolitiek voor een verrassende start zorgde. In zijn analyse sprak Decraene over een wereld die sneller draait dan ooit: vol digitalisering, nieuwe machtsblokken en voortdurende conflicten.
Toch, zo merkte hij op, lijken Belgische reizigers vandaag minder bezorgd dan 35 jaar geleden, bij het begin van de Golfoorlog. Decraene trok parallellen tussen zijn werk als journalist en dat van de reisagent: beide beroepen moeten zich heruitvinden, hun missie helder definiëren en authentieke verhalen vertellen. “Transparantie en trouw blijven aan de essentie van je vak zijn cruciaal in een tijd waarin vertrouwen opnieuw moet worden verdiend”, klinkt het.
Daarna namen de luchtvaartmaatschappijen het podium over. Laurent Meulewaeter van Emirates bracht een energieke presentatie waarin de spectaculaire groei van de maatschappij, van drie vliegtuigen in 1985 tot 259 toestellen in 2025, werd toegelicht. Ook het belang van de nieuwe luchthaven Dubai World Central (DWC) kwam aan bod.
Brussels Airlines, als onderdeel van de Lufthansa Group, gaf via Petra Buelens inzicht in de strategie van een luchtvaartstructuur met verschillende airlines. Ze toonde hoe het online portaal “eXperts” van Brussels Airlines werkt, een site waar reisagenten als eersten toegang krijgen tot promoties en tariefinformatie.
David Van Meerbeek van ITA Airways legde uit hoe de Italiaanse flag carrier stilaan uitgroeit tot een speler die internationaal wil meetellen in Europa. Interessant voor de congresdeelnemers is de website ITA Airways Connect waarmee reisagenten makkelijker kunnen boeken en communiceren.
De aandacht ging vervolgens naar twee touroperators. BT Tours, gespecialiseerd in Franstalige groepsreizen en themacircuits, benadrukte haar 100 % Franstalige service en maatwerk. Mélina Schumacher stipte aan hoe het ‘slow tourism’ meer en meer opkomt en wat dat voor reisagenten betekent.
Guillaume Dubois van Optimum Travel benadrukte de jarenlange nauwe band van de touroperator met de GigaTour-agenten. Hun jarenlange ervaring met het organiseren van India-reizen kwam goed uit de verf, naast het nieuws dat er een Amazone-reis in 2026 georganiseerd wordt.
De nieuwe verkoopsdirectrice van Allianz Partners, Nathalie Suwier, legde uit welke voordelen deze grote reisverzekeraar en bijstandverlener kan bieden voor de reisagenten. Voor MSC Cruises is dit een thuismatch maar sowieso maakt de groeiende populariteit bij Belgen voor dit reisproduct Miriam Di Girolamo gelukkig. Samen met Emilio Pensis presenteerde ze alle mogelijke cruises die je met MSC niet alleen in de Middellandse Zee, maar ook elders in de wereld kan maken.
Naast de zakelijke sessies genoten de deelnemers ook van hun eerste excursie in Palermo. Tijdens een ontspannen wandeling van ongeveer drie kilometer ontdekten ze samen met een lokale gids de culturele hoogtepunten van de Siciliaanse hoofdstad: het indrukwekkende Teatro Massimo, de kathedraal van Palermo, het stadhuis en verschillende elegante palazzo’s die getuigen van het rijke verleden van de stad.
Zo brachten de eerste congresdagen precies wat Gigatour voor ogen had: een inspirerende combinatie van kennis, cultuur en verbinding, een reis die hen niet alleen over zee, maar ook richting de toekomst van de reissector voert.
Auteur: Steven Decraene









Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.