
Zaterdag woonde Iyad Rasbey, vicepresident van RAKTDA, de openingsdag van het Selectair Congres bij. Daar gaf hij een presentatie over de vele facetten van het emiraat. Nadien nam onze redactie even de tijd voor een interview.
Welke betekenis heeft het Selectair Congres in Ras Al Khaimah dit jaar voor u?
“Het is voor ons een groot genoegen om Selectair hier te mogen ontvangen. We danken hen dat ze ons de kans geven om zo’n 80 reisspecialisten kennis te laten maken met Ras Al Khaimah. We organiseren regelmatig evenementen waarbij we reisverenigingen van over de hele wereld verwelkomen, en België is voor ons een belangrijke markt om ook vanuit verenigingsperspectief op in te zetten. Dit congres biedt een uitstekende gelegenheid om te tonen wat onze bestemming te bieden heeft – van bergen en woestijn tot strand, cultuur en erfgoed. Dat alles komt ook in het programma aan bod, wat het voor de deelnemers extra bijzonder maakt om het zelf te beleven. We zijn meerdere keren per jaar actief op de Belgische markt met presentaties en video’s, maar geloof me: niets weegt op tegen de ervaring ter plaatse.”
Welke activiteiten maken deel uit van het congresprogramma, en waarom zijn die voor RAKTDA belangrijk om aan de deelnemers te tonen?
“Vanuit natuurlijk perspectief is Ras Al Khaimah echt uniek. We hebben de hoogste bergtop van de VAE, de Jebel Jais, die het decor vormt voor tal van activiteiten, waaronder de langste zipline ter wereld. Daarnaast biedt de woestijn mogelijkheden voor natuurtochten, dune bashing en paardrijden. Op cultureel vlak zijn we trots op onze 7.000 jaar oude geschiedenis. Een bijzonder onderdeel daarvan is de Suwaidi Pearl Farm, de enige parelkwekerij in de regio die nog op traditionele wijze werkt. En natuurlijk mogen onze stranden niet ontbreken: sommigen hebben daar al van kunnen genieten, anderen doen dat later deze week. Tot slot krijgen de deelnemers een exclusieve blik achter de schermen bij het toekomstige Wynn Resort, via een presentatie van het Wynn-team tijdens hun bezoek aan de kantoren.”
Hoe presteerde Ras Al Khaimah in de eerste jaarhelft, en welke rol speelde de Belgische markt daarin?
“De eerste helft van het jaar was uitstekend: we zagen een groei van 6 procent in bezoekersaantallen, 9 procent in omzet en 36 procent in MICE-inkomsten. Alle segmenten zitten duidelijk in de lift. Ook de Belgische markt heeft sterk bijgedragen aan die groei, met een stijging van 23 procent in bezoekers. Dat is het directe resultaat van onze inspanningen in België: de roadshows, workshops en famtrips die we het voorbije jaar organiseerden. Ik was er toen zelf aanwezig, samen met mijn team. We zijn ervan overtuigd dat het Selectair Congres die positieve trend verder zal versterken, al zullen we dat pas volgend jaar echt in de cijfers zien.”
Wat denkt u dat de mensen van Ras Al Khaimah en de Belgen met elkaar gemeen hebben?
“Ik ben er zeker van dat we veel gemeen hebben, en gastvrijheid is daar zeker een van. Wij zijn een bijzonder gastvrij Emiraat, en telkens als ik in Brussel ben, merk ik datzelfde bij jullie. Jullie hebben heerlijke chocolade, wij hebben heerlijke dadels – dat is alvast iets wat we delen. Cultureel en historisch zijn het natuurlijk twee heel verschillende werelden, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook veel overeenkomsten zijn tussen Ras Al Khaimah en België.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.