
Vietnam Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van Vietnam en lid van de SkyTeam-alliantie, is de voorbije 30 jaar uitgegroeid tot een moderne full-service maatschappij met een van de jongste vloten in Azië. Met meer dan 100 toestellen, waaronder de Boeing 787-9 en 787-10 Dreamliner, evenals de Airbus A350-900 XWB en A321neo, bedient de luchtvaartmaatschappij 22 binnenlandse en 36 internationale bestemmingen.
In Europa blijft de luchtvaartmaatschappij investeren in netwerkuitbreiding. In juni werd de nieuwe route Hanoi–Milaan Malpensa gelanceerd, met drie rechtstreekse vluchten per week. Vanaf 15 december 2025 komt daar ook een nieuwe verbinding tussen Ho Chi Minh City en Kopenhagen bij, eveneens driemaal per week. Beide routes worden uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner. De belangrijkste Europese bestemmingen blijven Frankfurt, Londen en Parijs. In oktober 2024 werd daar ook München aan toegevoegd. Daarnaast verhuisden de check-in balies op luchthaven Parijs Charles de Gaulle van Terminal 2F naar Terminal 2E, om het incheckproces te optimaliseren.
Als SkyTeam-lid heeft Vietnam Airlines toegang tot moderne lounges op verschillende Europese luchthavens. Ook in Vietnam zelf investeert de maatschappij in comfort: op luchthavens buiten Hanoi en Ho Chi Minh City zijn ruime lounges ingericht voor business class-reizigers. In april 2025 opende Terminal 3 van Tan Son Nhat International Airport in Ho Chi Minh City de deuren voor binnenlandse vluchten, waardoor reizigers naar bijvoorbeeld Da Nang of Hanoi nog sneller kunnen inchecken en boarden.
De komende jaren mikt Vietnam op verdere groei van de luchtvaart. Een cruciale stap daarin is de bouw van Long Thanh International Airport, op 40 km van Ho Chi Minh City. Deze toekomstige hub, ontworpen in de vorm van een lotusbloem, zal meer dan 100 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. De opening van fase 1 staat gepland voor 2026. Dankzij goede verbindingen via hogesnelheidstreinen, lightrail en snelwegen wordt het een van de best bereikbare luchthavens in de regio.
Om de groei te ondersteunen plant Vietnam Airlines ook een uitbreiding van de vloot. Tegen 2035 verwacht de maatschappij zo’n 100 narrow-body vliegtuigen nodig te hebben voor netwerkuitbreiding en vlootvernieuwing, met opties voor zowel Boeing als Airbus.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.