
Nadat Brussels Airport woensdag voor een vijfde keer dit jaar lamgelegd werd door vakbondsacties tegen de sociale hervormingsplannen van de regering-De Wever, pleit VOKA dat er een minimale dienstverlening moet zijn op Brussels Airport als er een nieuwe staking volgt, meldt de Vlaamse werkgeversorganisatie in een persbericht.
Woensdag kon er geen enkele vlucht vertrekken vanuit Brussels Airport, omdat onder meer een deel van het veiligheidspersoneel het werk neerlegde. Van de 261 geplande aankomende vluchten op Brussels Airport werden er ook maar 103 uitgevoerd, waardoor zo’n 19.000 mensen de luchthaven niet bereikten.
“Elke sluitingsdag van Brussels Airport kost de Belgische economie 25 miljoen euro”, zegt gedelegeerd bestuurder Kris Claes van Voka-KvK Vlaams-Brabant. “De vijf stakingsdagen bij de tweede grootste economische pool van het land heeft onze economie dit jaar alleen al 125 miljoen euro gekost. Daarom pleiten we voor de invoering van een minimale dienstverlening. Die moet de luchthaven operationeel houden en een herhaling van dit rampvoorjaar te voorkomen.”
Met deze oproep sluit VOKA zich aan bij het gezamenlijke statement dat Brussels Airlines, TUI fly en Brussels Airport zelf twee geleden maakten toen de laatste staking werd aangekondigd door de vakbonden. Thuismaatschappij Brussels Airlines schatte de impact van de stakingsdag gisteren op 4 miljoen euro extra kosten, de luchthaven op 100 miljoen euro voor de eerste vier stakingsdagen – in lijn met het statement van VOKA.
Naast de schatting van het financiële verlies riepen de sectorspelers de bonden op om een alternatieve, constructieve houding aan te nemen, zodat de luchthaven niet telkens haar activiteiten gedurende een hele dag moet opschorten. Ook sectorvereniging VVR schaarde zich onmiddellijk achter dit statement: het sectorverlies na de eerste vier stakingsdagen werd eerder al geschat op 22,5 miljoen euro.