
Delta Air Lines heeft in het vierde kwartaal een sterke groei in de zakelijke reisverkoop genoteerd. Volgens Delta’s President Glen Hauenstein nam de zakelijke verkoop met 10 procent toe op jaarbasis.
Die toename weerspiegelt zich ook in de financiële cijfers: de omzet van het vierde kwartaal bedroeg zowat 15,6 miljard dollar, een groei van 9 procent op jaarbasis. “De groei werd breed gedragen, met stijgende volumes en tarieven in meerdere regio’s en sectoren”, aldus Hauenstein tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten op 10 januari. Over het hele jaar realiseerde de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij een omzet van ruim 61,6 miljard dollar, 6 procent meer dan in 2023. De jaarwinst liep in 2024 op tot 3,5 miljard dollar.
“Deze dynamiek zet zich ook door in het huidige kwartaal”, blikte Hauenstein alvast vooruit. Want in aanloop naar de kwartaalcijfers voerde Delta een enquête uit bij zakelijke reismanagers. Daaruit blijkt dat 90 procent van de bedrijven dit jaar minstens evenveel wil uitgeven aan reizen als in 2024. Dat zet de verwachting dat het herstel van zakenreizen zich zal voortzetten in 2025 kracht bij.
“Terug naar het oude normaal”
Het trans-Atlantische segment – de vluchten tussen de Verenigde Staten en Europa – kende volgens Hauenstein een “bovengemiddelde prestatie”. Zelfs in het winterse laagseizoen bleef de vraag op peil, met solide vooruitboekingen en lastminuteboekingen.
De zakelijke markt lijkt daarmee terug te keren naar het niveau van voor de pandemie, al komen daarbij wel enkele nuances kijken. Hauenstein merkte op dat lastminuteboekingen terrein winnen, terwijl de langer op voorhand geplande boekingen, die tijdens de pandemie ontstonden, stapsgewijs aan verkoopaandeel inboeten. Dat is positief voor Delta’s winstmarge vanwege de duurdere lastminutetickets. Ook winnen reizen op dinsdag en woensdag terrein. “We naderen daarmee stap voor stap het oude normaal”, zei hij.