
MSC Cruises slaat opnieuw een ‘recordjaar’ aan diggelen. De rederij meldt in een persbericht dat in 2024 ‘tienduizenden Belgen’ op reis gingen met een MSC-schip.
De gedetailleerde cijfers worden echter niet bekendgemaakt vanwege ‘concurrentieoverwegingen’, laat Benelux-woordvoerder Wim Willems aan de redactie weten. Wat wel bekend is, is dat in 2024 13 procent meer Belgen aan boord stapten van een MSC-schip dan het jaar ervoor.
Volgens MSC Cruises is de voortzetting van de groei mede te danken aan het feit dat het ‘brede publiek’ de ‘value for money’ van een cruisevakantie heeft ontdekt. Het gaat daarbij om een ‘onklopbare prijs-kwaliteitsverhouding’ voor ‘accommodatie, maaltijden, faciliteiten aan boord en de mogelijkheid om meerdere bestemmingen te bezoeken’, aldus de rederij. Zeker dat laatste is een troef waarmee cruiserederijen doorgaans uitpakken om te kunnen concurreren met all-inclusive resorts aan land.
Een belangrijk segment hiervoor is gezinnen met jonge kinderen, waar ook MSC Cruises op inzet. Het aantal boekingen door jonge gezinnen klom dan ook met 14 procent tegenover 2023. “Dit is logisch, gezien het steeds uitgebreider aanbod van familiegerichte faciliteiten aan boord”, aldus Frank Van den Steen, Country Manager Benelux.
De populairste bestemmingen lieten in 2024 ook de sterkste groei zien. Zo namen de boekingen voor Caribische cruises toe met maar liefst 45 procent, terwijl de Middellandse Zee en Noord-Europese bestemmingen een groei van respectievelijk 16 en 18 procent lieten optekenen.
Daarom borduurt MSC Cruises dit jaar voort op de Caribische regio met de lancering van MSC World America, het nieuwste ‘World Class-schip’, en de opening van de grootste cruiseterminal ter wereld in PortMiami. Deze terminal heeft een capaciteit van 36.000 passagiers per dag, wat een capaciteitsgroei van 18 procent betekent voor Caribische routes.
‘2025 belooft een nieuw recordjaar te worden’
Wat betreft de verkoop van 2025 ligt deze volgens Van den Steen op koers. ‘Op dit moment hebben we al 40 procent van ons boekingsdoel voor 2025 behaald, waarmee we onze positie als absolute marktleider van cruises in België nog verder verstevigen.’
Voorts onderstreept MSC Cruises in het persbericht dat de rederij een stevige verankering heeft in de B2B-markt. De verkoop via de reiskantoren en cruisespecialisten doet meer dan een duit in het zakje: het leeuwendeel van de MSC-klanten vraagt professioneel advies aan hen en boekt vervolgens via deze kanalen hun cruisereis.
Foto: MSC World America © MSC Cruises