
“À la carte reizen samengesteld door een team van experten.” Om die reden organiseerde Travel Sensations Vlaanderen op vrijdag 13 september een vierde editie van haar jaarlijkse opleidingsdag. Ditmaal in het Lindner Hotel, vlak bij het Centraal Station van Antwerpen, waar een kleine veertigtal reisagenten zich gedurende een hele dag verdiepten in het aanbod van de verre-reizenspecialist.
Marketing & Sales Manager Glenn Casaer nam vrijdagochtend de reisagenten op sleeptouw door enkele nieuwigheden te verkondigen over Travel Sensations. Eerst en vooral bestaat de touroperator inmiddels twintig jaar en verkocht het bedrijf tijdens deze twee decennia haar reizen louter en alleen via de reisagent. Om die samenwerking verder te bevorderen, lanceert de reisorganisatie binnenkort een gloednieuwe website, waarvan de reisagenten vrijdag al een voorproefje kregen. De van oorsprong Waalse touroperator krijgt bovendien steeds meer vaste voet in Vlaanderen. Daarom zet de reisorganisatie het komende jaar ook sterker in op Nederlandstalige groepsreizen.
Wat Travel Sensations van andere reisorganisaties onderscheidt, is volgens Casaer vooral de expertise van het 17-koppige team. “Een reisagent die een klant heeft die een doorsnee Thailand-programma wil doen dat de buurman ook gedaan heeft, moet niet bij ons aankloppen. Daar zijn andere touroperators voor”, zegt Casaer. In lijn daarmee verwees hij in zijn presentatie naar de drijvende markt in Thailand, waar volgens hem de lokale Thai zelf niet komt winkelen. Bijgevolg zal Travel Sensations deze drukke, toeristische site nooit in haar programma verwerken en dienovereenkomstig een waardig alternatief voorzien. “We weten dus goed wat we wel en niet willen verkopen.”
TED-Talk-vibe
Doordat Travel Sensations alleen via de reisagent verkoopt, is het cruciaal dat de productkennis van de reisagent op peil blijft. “Daarom organiseren we zo’n dag. Het is ook een investering voor de reiskantoren, aangezien er enkele kantoren vandaag hun deuren sluiten om de opleidingsdag te kunnen bijwonen”, aldus Casaer. “Ze komen hier dus echt voor de informatie en nemen ook de nodige notities, zodat ze nadien makkelijker een eerste gesprek kunnen aanknopen met een klant over ons aanbod.”
Casaer voert niet de hele dag zelf het woord. Hij wil dat de opleidingsdag juist meer het concept en de allure van een TED-talk heeft: telkens een sessie van maximaal een half uur waarin een partner een duidelijke boodschap brengt. “Er zijn sprekers van ons team, maar ook externe partners, zoals toeristische diensten, luchtvaartmaatschappijen en hotels. Zo komen de verschillende aspecten die bij de organisatie van een reis horen aan bod. Anders is zo’n dag eenvoudigweg saai.”
Het hele aanbod in één dag onder de loep nemen, is evenwel onmogelijk. Daarom laat Casaer per spreker en onderwerp een speerpunt van het reisgamma van Travel Sensations belichten. De belangrijkste regio’s waarop de verre-reizenspecialist inzet, zoals het Midden-Oosten, Afrika, Latijns-Amerika en Azië, kwamen per definitie aan bod.
Om de dag te beklinken, kregen de aanwezige reisagenten aan het einde van de dag een diploma en het daarbij horende afstudeerhoedje.
Foto: Het Travel Sensations-team met de afgestudeerde reisagenten.