
Met TravelMedia brengen we live verslag uit vanop ITB Berlin, zodat jij niets hoeft te missen.
Geen idee wat DMA is? Geen nood. Je hoeft er je slaap niet voor te laten, maar tijdens deze presentatie bleek dat het een positieve invloed heeft op ons allemaal. En dat is goed nieuws!
Exact vandaag treedt de Digital Markets Act (DMA) in werking. Geen beter moment voor James Byers, Group Product Manager, Search bij Google om hier dieper op in te gaan. Zijn presentatie ging over de introductie en impact van de Digital Markets Act (DMA) in Europa, met een specifieke focus op de veranderingen die Google heeft doorgevoerd om aan deze wetgeving te voldoen.
De DMA is een wetgeving van de Europese Unie die tot doel heeft eerlijke en open digitale markten te garanderen door grote digitale platforms, zoals Google, te beperken in het bevoordelen van hun eigen diensten boven die van concurrenten. Dit betekent meer transparantie, verbeteringen aan de advertentiemarkt en verbeteringen aan het privacybeleid, wat positief effect heeft op kleine adverteerders en KMO’s.
Google heeft de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven aangepast om een eerlijker speelveld te creëren voor alle aanbieders binnen de EU. Dit omvat:
- Het bieden van rijker en visueel aantrekkelijker zoekresultaten voor verticale zoekdiensten (zoals meta-zoekmachines en online reisagentschappen).
- Het invoeren van nieuwe filters en snelkoppelingen in de zoekresultaten om gebruikers beter te helpen vinden wat ze zoeken.
- Het verwijderen van de voorkeursbehandeling van Google’s eigen diensten in de zoekresultaten binnen Europa.
James Byers gebruikte specifieke voorbeelden, zoals zoekopdrachten naar hotels en vluchten, om te illustreren hoe deze aanpassingen er in de praktijk uitzien en hoe ze de gebruikerservaring verbeteren door een gelijk speelveld te creëren voor alle bedrijven. De inspanningen van Google omvatten samenwerking met de Europese Unie, leveranciers, toeristische bedrijven en industrieorganisaties om een evenwicht te vinden dat aan de behoeften van gebruikers, bedrijven en verticale zoekdiensten voldoet.